Dingen die nooooit gebeuren bij private bedrijven en zelfstandigen

Een offerte komt NOOIT pas na zes maanden, of helemaal niet.
Een afspraak met een stielman is ALTIJD klokvast op de afgesproken datum
Werknemers in bedrijven drinken vanzeleven eens geen kop koffie met collega’s, laat staan dat ze eens over de kinders kletsen.
Werkelijk elk bedrijf heeft een schitterde website die nooit plat ligt en waar je altijd snel de correcte informatie op kan vinden.
Elke seconde van de dag wordt optimaal benut. Altijd. Overal.
Werknemers staan nooit een uur aan een stuk niets te doen omdat de boel slecht georganiseerd is.
Elke werknemer is ALTIJD vriendelijk, beleefd en correct
Er is absoluut nooit sprake van overbodige regeltjes en papiertjes, bedrijven doen daar NIET aan mee.
Er is vanzelfsprekend nooit sprake van belangenvermening, machtsmisbruik of oneerlijkheid.
Alles is altijd correct gepland en wordt stipt en foutloos uitgevoerd
Werknemers klagen dus nooit over misstanden in hun bedrijf, want die zijn gewoon compleet onbestaande.
De dingen gaan nooit traag vooruit
Bedrijven willen alleen regels als ze voor iedereen gelden, nooit als ze alleen in het belang van de eigen onderneming zijn, tegen het belang van andere bedrijven in.

Dat is toch compleet van de pot gerukt? Ewel, dat is bij ons ook zo.

Ik wil maar zeggen: ik ben dat zo moe. Tuurlijk is dat niet waar. Tuurlijk doen bijna alle mensen hun uiterste best. En daar reken ik ook ambtenaren bij. Wij zijn niet anders. En ik ben dat eeuwige gezaag eigenlijk grondig beu.

Ik ben het beu van als lamme profiteur te worden afgeschilderd. Dat ben ik niet. Dat zie ik in mijn directe omgeving ook niet bij collega’s. En dat zie ik ook niet bij de talrijke zelfstandigen die ik elke dag over de vloer krijg. Ambitie, goesting, enthousiasme. En soms loopt er eens iets fout. Zoals overal. Ik zet de volledige private sector toch ook niet weg als incompetente valsspelers? Dat is toch te zot voor woorden? Waarom mag dat dan wel als het over ambtenaren gaat?

Ik ben trots op mijn job, mijn werkgever en mijn collega’s. Ik zie ook waar dingen beter kunnen, en daar ga ik dan mee aan de slag. We vereenvoudigen procedures waar dat mogelijk is en leggen mensen uit waarom ze soms inderdaad hun goesting niet krijgen. In 99% van de gevallen begrijpen mensen dat zeer goed en begrijpen ze ook waarom. Dat zijn de dagen waarop ik nog trotser ben. Als ik met een (terecht) malcontente mens een gesprek kan hebben waarbij je alternatieven kan bespreken, of rustig kan uitleggen waarom iets echt niet kan en die mens dat begrijpt en we samen op zoek gaat naar wat wel mogelijk is.

Ik ben blij met de vele ondernemers die hun uiterste best doen om geld te verdienen, dingen te maken, mensen werk te geven, of gewoon geniaal te zijn. Naar veel van die mensen kijk ik echt op. ‘t Is maar dat ge mij geen zelfstandigen-haat in mijn schoenen schuift, want ik heb daar hoegenaamd geen last van. Ik ben het alleen zo kotsbeu, zo kotsbeu…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment