Het recept dat mij bijna op mijn knieën kreeg – Rundstong in Madeirasaus

Ik weet het, het ziet er niet smakelijk uit. Maar ik wou het zo graag eens zelf proberen. Koeientong is een familietraditie. De eerste 20 jaar van mijn leven schoof de hele familie op nieuwjaarsdag aan in het café van mijn overgrootmoeder. De eerste klanten van het jaar werden vakkundig buiten geborsteld, de planken werden op de schragen gemikt, de tafel werd gedekt met gesteven tafellakens en het beste servies. Koeientong en kroketten, en een ijstaart. Na de laatste hap werd alles in ijltempo afgeruimd, want de volgende lading stamgasten stond al aan de deur.

Ik weet al lang dat daar veel werk aan is, maar dat zeggen ze van vol-au-vent ook en ik vind dat al bij al nogal meevallen. Maar deze keer moet ik toch bekennen dat ik het op het einde wel een beetje ferm beu aan het geraken was. Koken in zout water, afspoelen, koken in bouillon (dik vier uur aan een stuk), emmers groensels kuisen, champignons laten aanbranden …

Ik denk dat het gelukt is. De smaak van mijn saus trekt toch al redelijk op wat ik me herinner. Ik ga morgen nieuwe champignons halen. En heel veel cornichongskes in stukjes snijden. Want dat moet daar in van mij. ‘t Zal wel yummie zijn, maar ‘t is gelijk toch niet voor elke dag.

This entry was posted in Eten en Drinken and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Het recept dat mij bijna op mijn knieën kreeg – Rundstong in Madeirasaus

  1. Probeer het eens met lamstongen. Dat is nog tien keer zo lekker!

  2. bentenge says:

    Ik had echt geen idee dat daar zo veel werk aan is. Maar het is doorgaans wel lekker.

Leave a Reply

