Oud zeer

Ik ben met een half oog aan het kijken naar iets dat al een tijdje op de Digibox staat. Over familieleden van mensen die in 1914 door de Duitsers werden afgeslacht in Dinant. Allemaal burgers, over de 200. Ik kijk naar de tranen van hun nakomelingen die hen nooit gekend hebben. En ik denk: dat is hier ook zo.

Van wat ik ervan bij elkaar gepuzzeld krijg was de oudste van het gezin van mijn grootmoeder een zoon, Lucien, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd opgepakt wegens verzetsactiviteiten. Hij verdween in de plooien van de geschiedenis, waarschijnlijk bij geallieerde bombardementen.

Hij is, al heb ik hem nooit gekend, de basis voor de manier waarop ik naar de wereld kijk. Hij spookt door mijn gedachten als ik zie hoe de wereld steeds kouder wordt en naar de rechterkant opschuift. De kant waar hij zo hard tegen vocht dat het hem als prille twintiger zijn leven heeft gekost.

Hier op zolder liggen nog zijn studieboeken. Geboren in een bescheiden middenstandersgezin kon hij zowaar in Leuven gaan studeren. Op één of andere manier heb ik een band met die mens.

Vraag aan mijn groottante (90) naar haar grote broer, en ze krijgt het lastig. Zolang zij nog weet wie hij was, zolang zijn geruststellende brieven naar zijn moeder nog bestaan (hoogstwaarschijnlijk toen hij al lang gefolterd werd), zolang zijn boeken hier nog liggen … zal het pijn blijven doen. Ik voel me zo verwant met de mensen die op Canvas voorbij dansen. Ik ben, 80 jaar later, zo trots op hem en op zijn familie. En ik zou hopen dat ik net dezelfde keuzes zou maken.

Never forget.

 

This entry was posted in Familie en vrienden, Tleven and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

