Improvisatiekoken: de voorraad

Ik zie net op FB dat de mensen van Velt een tweedaagse cursus geven rond improvisatiekoken. En ik bedenk mij dat ze mij al zo dikwijls gevraagd hebben “of ik dat echt allemaal standaard in huis heb” als ik weer eens op goed geluk de frigo heb leeggemaakt. Waarop ik altijd een beetje verbaasd reageer. Iederéén heeft dat toch standaard in huis? Niet dus.

Voor wie het interesseert: dit is een lijst van dingen die ik in huis MOET hebben. Als in: als ze er niet zijn, dan slaat de paniek toe. Echt!

In de diepvriezer:

  • Minstens twee soorten groenten met veel toepassingsmogelijkheden. Standaard zijn dat hier erwtjes en dan iets als spinazie of prei of zo. Ook handig maar niet strikt noodzakelijk: gesnipperde uien. Voor noodgevallen. Er is niets dat ge niet met een ajuin kunt oplossen.
  • Fruiten: gemengde rode bessen. Voor in uw yoghurt ‘s morgens, of voor panna cotta als er onverwachts volk komt dat eigenlijk ook wel een dessertje verwacht. Of voor in koud water, als alternatief voor fruitsap of alcohol.
  • Vlees: iets als merguez, of kip. De rest vind ik eigenlijk niet echt lekker als het uit de vriezer komt. Die merguez kunt ge ook “leegnijpen” als ge het gehakt wilt. En kip kan ik met mijn vingers in mijn neus op 100 manieren klaarmaken. Enfin, niet met al mijn vingers natuurlijk. Zo groot is mijn neus niet.
  • Vis: om het even wat, als het maar visfilets zijn. Daar kunt ge echt alle kanten mee uit, van visballetjes tot vismousses enzovoort…
  • Bladerdeeg. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit geen bladerdeeg in de vriezer heb gehad. Zo handig voor geïmproviseerde groentetaartjes, dessert, aperitiefkoekjes…

In de afdeling droge voeding:

Daar ben ik denk ik af en toe wel een beetje zot omdat ik meen dat uw leven niet compleet is als ge niet minstens 4 of 5 soorten suiker in huis hebt, maar teruggebracht tot de essentie:

  • Pasta en rijst: meer soorten is beter, maar in essentie kunt ge met een model of twee pasta en een doos basmati ook voort.
  • Couscous. Absoluut essentieel! Couscous is uw redder bij overschotten en onverwachts publiek. Werkelijk bijna alles in uw keuken dat ge in kleine blokjes kunt snijden en bakken en kruiden kunt ge op duizend manieren door de couscous draaien. Alleen de combinatie chocoladestrontjes en ansjovis, daar zou ik als ik u was toch maar van wegblijven. Maar voor de rest: feta of blauwe kaas, uien (ah ja), verse kruiden, noten, pitten, pompoen ….. allemaal bingo. Beetje dressing erbij en ge zijt vertrokken.
  • Kikkererwten. Echt, ge moet kikkererwten in huis hebben of ik neem u niet serieus. Dat, of om het even welke variant van bonen (rode, kidney, zwarte, witte …) Dat kan in droge variant, maar ik vind conserven hier handig. Zeer lang houdbaar, en mits wat geblitz met een deftige mixer of keukenmachine (of met een vork en wat meer geduld) en kruiden de perfecte basis voor groenteballetjes en dipsauzen.
  • Tomaten in blik. Wie heeft er nu in godsnaam geen tomaten in blik in huis? Brick mag ook, of glas, of whatever. Maar tomaten zijn god.
  • Bloem. Gewone onnozele witte bloem. Voor koekjes, brood, als bindmiddel, …. Bloem betekent in mijn geval: minstens drie kilo in zakken en mijn grote bokaal tot de rand toe vol of ‘t is crisis. Voor gebak heb ik ook altijd zelfrijzende bloem in huis. Ik weet dat dat boecht is, maar ik vind het handig.
  • Bij de bloem hoort ook gist. Droge gist. Ik heb mij jaren zot gekocht aan verse gist, want ik ben dol op de reuk en het gevoel ervan als ge gist tussen uw vingers verkruimelt. Maar ik moest dat altijd weggooien wegens ik had altijd wel iets te doen dat dringender was en zo werd verse gist vervallen gist. Droge gist dus. Uw vriend voor het leven als ge al eens iets wilt bakken.
  • En als ge niet wilt bakken of ge hebt geen tijd om zelf deeg te maken: de Turkse winkel is uw beste vriend: filodeeg, brickdeeg, yufka, tortilla’s, loempiavellen, rijstvellen, … zie dat ge ALTIJD iets hebt om gerief in te draaien. Rijstvellen en yufka kunt ge overigens eindeloos lang in de keukenkast bewaren.
  • Suiker en aanverwanten: begint al maar met gewone kristalsuiker en een suikersiroopachtig dink: honing, stroop, caramelsaus (ja, dat van op de ijsjes, ja!), guave, whatever. Uw volgende aankoop is donkere kandijsuiker.
  • Droge kruiden. Hier in huis toch gemakkelijk een soort of 40 denk ik, maar dat hoeft echt niet. Wel absolute aanraders:
    • Grof zout en fijn zout. Dat spreekt voor zich
    • Peper. Niet van die potjes met fijngmalen stof. Koop uw peper in bollen en vraag voor uwe kerstdag een deftige molen. Of doe zoals ik en koop er ene bij den Ikea. Die doet ook al jaren zijn job.
    • Currypoeder. Voor dressings en marinades. Altijd prijs.
    • Iets pikants. Het kan mij niet schelen wat, maar iets pikants. Ik koop tegenwoordig de Arrabiata van bij Spice Bazaar in de Burgstraat. Meer dan voldoende “kick” voor mij.
    • Handig voor zowat vanalles: grillkruiden, of kipkruiden, of gehaktkruiden …. maakt niet zoveel uit.
    • Voor de speciallekes: haal een mix of twee, drie bij de Albert Hein of de wereldwinkel: groen en rode curry, iets anders van marinade…. Doe uzelf een plezier en ge gaat daar veel mensen een plezier mee doen.
    • Heb ik ook altijd in huis maar hoeft niet: vanillestokken en saffraan, kruiden voor couscous, een of andere Arabische mix.
    • Gember. Hier in huis zowel vers, in poeder en gekristalliseerd. Koop dat maar gewoon vers.
  • Olie en azijn: olijfolie, frituurolie, slaolie is zo’n beetje de heilige geoliede drievuldigheid. Gewone witte azijn, iets van appel- of ciderazijn en iets balasamicodinges vormen dan weer het basistrio voor de zure kant van de zaak. Ja, ik heb daarnaast nog minstens 10 andere soorten staan. Truffelolie, notenolie, pikante olie, azijn van aardbeiden, citroenazijn…. allemaal lekker en handig, maar niet strikt noodzakelijk.
  • In de schuif onder de frigo wegens ik durf niet in mijn kelder: aardappels, uien, sjalotten, rode uien en look, look, look. Met één soort uien komt ge ook al ver, maar leven zonder look is onmogelijk.
  • In de rubriek varia zitten er nog wat evergreens: pindakaas, havermout, donkere chocolade, chapelure of panko, confituur. Ik heb graag ook of wel amandelpoeder of kokospoeder in huis, en iets van noten en / of zaden en /of pitten.

In de frigo:

  • Kaas die ge lang kunt bewaren: feta (ik koop blokken in blik bij de Turken), halloumi, parmezaanse kaas of grana padano (in een blok, serieus, we gaan niet zeveren over dat zagemeel in zakskes hé!), blauwe kaas: de basisversies kosten amper iets, blijven maanden goed en zijn zeer geschikt om mee te koken. Ook handig: kuipje of rolletje geitenkaas.
  • Roomkaas of mascarpone. Voor de tiramisu maar ook voor sausjes en dips. Handig!!
  • Eiers. Ik word ziek als ik geen eiers in huis heb. Minstens zes, liefst 12. Nu moet ge weten dat ik geen eiers eet. Een omelet, daar wil ik nog eens aan snuffelen, maar hard- of zachtgekookte eiers, paardenogen, gepocheerde eiers: no go mama! Ieuw en al. Maar gelukkig vinden de meeste mensen dat wel lekker. En dus kunt ge omeletjes bakken, vullen en oprollen, pannenkoeken bakken, hardgekookte eitjes doorsnijden en vullen…. eindeloze pret met eiers.
  • Ketchup. Ik weet niet waarom, maar een frigo zonder ketchup is een blote frigo.
  • Yoghurt. Liefst volle. Alweer handig voor sausjes, desserts, gebak. Als ge echt goed zot wilt doen: de Turken verkopen yoghurt met maar liefst 10% vet. De volle smaak van vetzakkerij terwijl ge uw gasten kunt wijsmaken dat het sausje bij de salade light is.
  • Fruit en groensels die ge lang kunt bewaren (lang is relatief):
    • Kolen: om te stoven en te bakken, maar ook om ze zoetzuur te bereiden (azijn, suiker, water, gepiept).
    • Wortels: duizend dingen kunt ge doen met wortels.
    • Paprika’s: rode of gele of oranje, als het maar kleur geeft.
    • Tomaten: het is in België zo goed als onmogelijk om een deftige tomaat te kopen, maar bon. Koop de deftigste die ge kunt vinden.
    • Citroenen en/of limoenen.
    • Watermeloen is er ook zo ene: altijd handig.
    • En voor de rest: seizoensgroenten.
  • Augurkskes en uitjes op azijn, voor uw zelfgemaakte tartaarsaus en ook voor als ge uw regels hebt en net een halve pot Ben &Jerry’s hebt binnengespeeld.
  • Mosterd: nog zoiets waarover niet te onderhandelen valt.
  • Melk of room (of sojaprut) en boter. Niet flauw doen over boter tenzij ge er rode boebels van krijgt: echte boter!

Zie dat ge altijd een soort of twee verse kruiden of pijpajuin in huis hebt. Koriander, dille, bieslook, munt … doe uw best.

Bon, dat is dus wat er standaard eigenlijk altijd in huis is. Daar zitten nu toch geen absurde dinges tussen? Vanzelfsprekend puilen de kasten hier uit van allerlei andere voedingsmiddelen. Zo staan er in een megabokaal al een dik jaar een emmer rozijnen in de rum te weken. Er zijn zeker zes soorten rijst in huis. En koekskes. En god weet wat nog allemaal. Voor iemand die alleen woont is dat er niet naast. Maar ge kunt dus echt niet weten hoe gelukkig het mij maakt als ik op de laatste knip kan zeggen dat A en B komen eten maar dat ge er nog bij kunt en dat ge ook C en E en K moogt meebrengen “want er zal toch genoeg zijn”. Tenzij ge M zijt, dan eet ge om met mijn voeten te rammelen de laatste mossels ook nog op. Maar gij moogt dat, want het was bijzonder gezellig.

This entry was posted in #geluk, Eten en Drinken, Kookstuipen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

