Scheve tenen zijn erfelijk. En nog geen klein beetje.

Ik denk dat ik een jaar of tien was, en nog niet echt goed wist wat het betekende als je in een ziekenhuis lag. Maar bon, daar was de kamer van mijn oma. Kwiek van geest en lijf, alleen waren haar tenen blijkbaar zo krom dat die operatief moesten worden bijgeschaafd. Hallux dingus dingus (zoek dat niet op, dat gaat niet werken!)

Oma werd geopereerd in Kortrijk ergens. Ik kom met mijn ouders die kamer binnen. Mijn oma ligt niet in bed, maar huppelt op één been door de kamer, met een handdoekje in haar hand. Ze was de plinten aan het afstoffen want “kushen, kushen, ze kushen zulder nie, he moe ta ier zien, mé ol dat stof, pffft” Typisch.

Een jaar of drie geleden: idem voor de mama. Die ingrepen waren ondertussen nogal veranderd. Ze zaagden de bulten van haar voet en zetten haar tenen recht met spillen die er aan de voorkant een centimeter uitstaken. En ze deden haar zo’n zwarte sandaallaars aan. Waardoor ze er uit zag als een cruising tussen Robocop en Freddy Krueger.

Een maand of drie geleden denk ik: moh enfin, waarom voelt mijn linkervoet zo raar? Ik blijf er maar over wrijven, alsof de huid net onder mijn grote teen van papier is dat zo direct kan barsten. Drie maand later is die plek rood. Niet dat ze zeer doet, maar ze zit waar ze niet moet zitten. Ik kijk naar mijn voeten en denk fuckerdefuck.

Maar echt jong, genetica is een loterij, en ik heb ze net verloren. Misschien kan ik nog wel een paar jaar voortpeddelen, maar nu staat al vast dat ze er ooit eens een stuk van mijn voet gaan afraspen.

Note to self: ge zijt een kieken als ge dat allemaal gaat googelen.

Note to self II: yup, ge zijt een kieken.

This entry was posted in Familie en vrienden, Tleven and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

