Lang leve Nadiya Hussain (en Meneer J)

Ik had van Meneer J voor mijn verjaardag een bon van het Paard gekregen. Leesboeken zijn per definitie digitaal, maar voor kookboeken maak ik nog een uitzondering, en laat het Paard daar nu toch een zalige collectie van in huis hebben zekerst? Met speciallekes en niemendallekes en echt fantastisch originele dinges. En wat ze niet hebben, dat bestellen ze met plezier.

Ik was zeker al drie keer langs geweest, maar met bonnen heb ik elke keer hetzelfde: ik durf die niet zo spenderen omdat ik ze wil uitgeven aan iets dat echt speciaal is. Ik heb daar al zeker dertig boeken bepoteld (sorry, Paard) maar een keuze maken lukte niet. Tot een paar weken geleden op de BBC Nadiya Hussain haar eigen kookprogramma kreeg.

Nadiya, voor wie haar niet kent (Booooo to you!) is de winnares van The Great British Bake-off – reeks 7. Compleet innemend en stekezot van alles wat met koken en eten te maken heeft. Geboren in het Verenigd Koninkrijk, met Bangladeshi roots. Grappig, warm, sterk. En een natuurtalent in zichzelf blijven als er een camera draait. Wat Een Madam!

In haar kookprogramma combineert het het beste van Britain met de weelde van de keuken van haar moeder. Het levert ronduit bizarre recepten op, en ook wel dingen die ik waarschijnlijk nooit zou eten, maar de invalshoek is zo fris en inspirerend dat ik dus absoluut het bijhorende boek wou hebben. Al zeker na die ene aflevering waarin ze een chocoladetaart bakt op een bodem van gezouten chips (I kid you not) en met zoute pinda’s in de vulling. Dat was de aflevering waarbij ik dus met een emmer en een dweil op schoot zat te kijken, kwijlend van de goesting. Maar echt jong!

Deze middag haalde ik het boek op. Op de terugweg nam ik de tram van de kouter naar de Korenmarkt, de bus van de Korenmarkt naar Sint-Jacobs, en dan de bus van Sint-Jacobs naar Portus Ganda. Telkens welgeteld één halte. Gewoon, omdat ik wou lezen en dat ik dat niet kan als ik moet stappen. Kijk eens wanneer ge een gat in uw agenda hebt, want ik voel een kookstuip naderen. Merci, Meneer J! 🙂

 

This entry was posted in #geluk, Eten en Drinken, Kookstuipen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

