Dingen die een mens gelukkig maken – Deel VII

Het is veel te lang geleden, en dus hoog tijd voor een nieuw lijstje.

  • Met stip op één, gelijk ze zeggen: de lente. Dat licht, die zon, chafing thighs, de onmogelijkheid om mijn collectie tieten te verbergen onder een winterjas en een sjaal, mijn stadstuin die smeekt om aperitievende medemenschen, de zon, slaatjes ipv frieten, blote benen, het einde van het sokkendictaat en de nederlaag van de blikdichte 87miljoendenkousen.
  • De grote kuis part negenduusd: alweer een halve kubieke meter aan gerief buiten, in de vorm van stripverhalen. Ik moet eerlijk opbiechten dat ik op het laatste moment koudwatervrees kreeg en een stuk of dertig favoriete Suske & Wiske albums toch gehouden heb. Djees, dat deed efkes zeer. Maar om dat hier allemaal een plek te geven, iets waar ge max nog één keer per jaar naar kijkt, nah. En dus van hart en steen en weg ermee. Behalve dus die 30.
  • Nieuwe espadrilles. Elk jaar een paar paar. Gewoon omdat ik daar al heel mijn leven mee rond loop. De clou is natuurlijk dat ik daar helemaal niet mee kan stappen wegens hoge wreef en dat valt van mijn voeten maar ik kan mij dat niet aantrekken want espadrilles zijn nu eenmaal essentieel. Tip: ga naar de Pronti aan de Dampoort. volledig rubberen zool, 4 euro per paar. Daar kunt ge niet voor sukkelen. Dit jaar: lichtgroene en zwarte. Superhandig ook als ge op reis gaat, bij wijze van savatjes.
  • Uit gaan eten en beetje decadent doen. Zoals in: kreeften, en oesters (ik niet, ik lust dat niet sinds mijn vader eens wou demonstreren wat voor moves een verse oester had als ge daar citroen op sprenkelde. Waarop dat beest ineenkromp. En ik dacht: fuck, dat leeft nog. No thx). En dan de vraag: wat wil je daarbij drinken? En een fles Champagne bestellen. Op restaurant!!! En denken dat dat toch wel veels te decadent is voor een kleindochter die uit een werkmansbroek geschud werd. En dat het belachelijk is. En pompeus. En very Sint-Martens-Latem enal. Maar het toch doen omwille van fuck-it. En zitten blozen van schaamte, maar ook van genot. Het Pakhuis, dat is toch echt wel een wreed kot.
  • Vergaderen over informatiestructuur en fiches en metadata op de zolder van het Stadhuis. Waar de duiven roekoekoeënd applaudisseren als ge iets vaagweg zinnigs zegt. En waar ge door het vensterke leunt en denkt: me pietzak, me Gent, me in love.
  • Mijn collega’s. Keihard aan het werken, echt, zoals in sloten zweet zweten en zo. Maar ook lachen met uw miserie, elkaar vooruit duwen, samen gaan voor iets dat echt telt. Shit, ik doe mijn werk zo graag.
  • Maten op de wijkbeurs
  • Mijn nief masjien. Ik was wat geschrokken van het formaat. Maar mijn eigen keukenrobot had het na twintig jaar intensieve dienst begeven en nu staat die van de mama hier en eigenlijk ben ik die ook aan sneltempo naar de zak aan het helpen want dat soort spullen is niet bestand tegen mensen die geen 200 gram maar  2 kilo tapenade maken. En dus kreeg ik van la mama voor mijne nieuwjaar een splinternieuwe foodprocessor van Kitchenaid., die wat tijd nodig had om thuis te geraken. Omdat de witte 200 euro meer kostte ben ik voor de zwarte gegaan. Het is een bakbeest. Ik ben met mij Kitchenaid Artisan getrouwd, maar de foodprocessor wordt mijn buitenechtelijke relatie. Please, breng mij uw karoten, uw selderijen en uw komkommers. Ik ga ze raspen. In een outfit naar keuze. Serieus!!

Het zijn soms klotedagen, en er is veels te veel stress om goed te zijn, maar af en toe bekruipt het mij toch: ik ben de pietzakkigste mens der pietzakkige mensen.

 

This entry was posted in #geluk, Gent and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

