Tournée Minérale – Een maand zonder alcohol

  • Wat voor ne zever ismedanu?
  • Onnozelaars, ik doe van Tournee Générale en ik ga elke dag een ander biertje drinken
  • Gaan ze daar nu ook mee beginnen?
  • En hebdegij nu echt geen goesting in een glas wijn of zo?
  • Meesmuilend (wat voor woord is dat eigenlijk) kijken als ge een waterke bestelt
  • Enzovoort

En toch. In mijn sociale kring wordt behoorlijk wat gedronken. We gaan veel en graag op stap, kraken flessen bij het eten, hangen aan de whisky of de Gin Tonic (of in mijn geval: aan de Ricard). Niet dat er elke dag gezwalpt wordt, vere van zelfs. Maar die wekelijkse limiet van tien glazen is vaak gewoon een vage gedachte.

Als in na een maand eens in de glasbak kijk, is het soms wel eens schrikken. “Is dat nu echt nodig?”, denk ik dan. En soms ook wel: ik ben een mens van alles of niets. Nooit goed geweest in één sigaret, één glas wijn, één stukje chocolade. En dus wordt het nu een maand niets. Tot spijt van wie het benijdt. Drink gerust verder, ik doe even niet meer mee.

Na goed vijf dagen zijn er al een paar rare momentjes geweest. Uitgebreid gaan lunchen op vrijdag en niet meteen op een nuchtere maag (ik ben slecht in ontbijten) aan de cava hangen bijvoorbeeld. Of op zaterdagavond in de zetel duiken met een glas grenadine, wetend dat er een paar wreed schone flessen wijn in de barkast zitten. Of na een frustrerende dag naar de witte wijn in de frigo kijken en denken: “dat zou deugd doen, maar toch maar niet”.

Wat opvalt is dat ik merkelijk beter begin te slapen. Als in: liggen, ogen dicht, zes uur ononderbroken rust. Voor de rest merk ik er voorlopig niet veel van. Het is ook niet zo dat ik voortdurend goesting heb om iets te drinken. Tijdens de week waren er altijd al wel voldoende “droge” dagen, dus dat is niet echt iets nieuws.

We zien wel hoe het loopt zekerst?

 

This entry was posted in Eten en Drinken, In 9050, Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

