Gelukkig zijn er hongerige cafébazen

Bakstuipoverload, de laatste week. Of al iets langer. Twee dingen uit

9200000040451166

Dat lag hier al langer, maar omwille van dinges en al ben ik er nu pas echt uit beginnen koken. En gezien Turken blijkbaar ontzettende broodeters zijn (dat was mij een beetje ontgaan, wat dwaas is, want het eerste wat ik ooit in een Turkse winkel kocht was simit – lang voor ik wist dat dat simit was, natuurlijk) ben ik maar met de broodbladzijden begonnen.

Eerst Pogaça (met twee puntjes op die “g” maar ik ben te lui om ze te zoeken), een soort briochebroodjes gevuld met aardappel en chilipeper. Omdat ik mij toch niet aan recepten kan houden heb ik “1 volle eetlepel geraspte kaas” vervangen door “een hele blok schapenkaas”. Voor de rest was het een beetje chili-overload, maar bon.

Recept:

  • 1 tl droge gist
  • 2 tl suiker
  • 70 gram boter
  • 1 ei
  • 125 gram yoghurt (voller dan vol)
  • 300 gram bloem (ik vond dat erg weinig en heb uiteindelijk zeker anderhalve keer zoveel gebruikt)
  • 3 grote aardappels
  • 2 tl zout
  • 1 tl zwarte peper
  • 2 tl chilivlokken
  • Die volle eetlepel kaas die bij mij dus 150 -200 gram schapenkaas werd
  •  1 el plantaardige olie
  • 1 dooier
  • 1 el Nigellaseed -> dat werd maanzaad
  • 1 el sesamzaad

Eerst het deeg: 125 ml lauw water + gist + suiker beetje laten staan in de zon tot dat begint te bubbelen.

Boter smelten en met ei en yoghurt opkloppen.

(Twee seconden leedvermaak, want nu komt ie): Bloem in de mengkom van uw Kitchenaid doen (HAHAHA – sorry – not really), gistmengsel toevoegen en beetje roeren, yoghurtmengsel erbij en idem. Voor gij die nog verstoken zijt van een Kitchenaid (ik word hier dus echt niet voor betaald hé) moogt ge nu 10 minuten kneden. Voor de gelukkige bezitters van (enzovoort): zet dat ding op zes en laat dat een paar minuten draaien terwijl ge uzelf een aperitieftjen uitschenkt.. Het deeg blijft redelijk plakkerig maar dat geeft niets. Afdekken met een vochtige handdoek – ne properen!!! – en laten rijzen voor een dik uur.

Ondertussen moogt de patatten koken met wat zout, en ze dan pletten met zout, peper, chilivlokken en de kaas.

Deeg goed gerezen? Doe er het zout bij en kneed nog eens goed door. Uitkappen op een bebloemd werkvlak en er dan cirkels van een goede 10 cm diameter mee maken. Lepel aardappelvulling erop en dichtklappen, inkwasten met ei en afwerken met de zaadjes.

Bakpapier op uw beste bakplaat leggen, instrijken met de olie en uw flappen daarop deponeren. Dertig minuten bakken in een oven op 200 graden. Meegeven voor uw hongerige cafébaas. Done.

20170107_202521

De dag erna bedacht ik mij opeens dat ik bij Tupperware ooit eens een flappenmachientje gekocht had. En dat ik nog een pak gemengde paddenstoelen in de frigo had. En nog een blok schapenkaas.

Zelfde recept deeg (met volkorenbloem nu), maar een andere vulling dus. Gebakken champignons met ajuintjes en look en geplette kaas. Dat bleek ook goed te werken. Een restje deeg heb ik in drie platte lappen uitgerold en belegd met geitenkaas (zo van die buche) en wat extra chili). Dan heb ik die lappen in de lengte opgerold en er een vlecht mee gemaakt.

 

Een deel voor de mama, een deel voor de hongerige cafébaas en een deel voor de collega’s. Voila.

Bakstuipen gaan zelden rap over. Voor mijn tantes werden het deze week nog kletskoppen en wreed gezonde maar lichtelijk voze koekjes met pindakaas (niet echt slecht, maar de kletskoppen waren beter).

En dan vandaag simit. Uit hetzelfde boek. Ik had al twee volledige broodjes door de pekmez gehaald en gecoat met geroosterde sezamzaadjes (die ik voor één keer niet heb laten aanbranden) toen er telefoon kwam en ik weg moest en dus mijn onwaarschijnlijk satijnig deeg moest achterlaten. Bij thuiskomst was dat nog eens ruim verdubbeld in volume en heb ik er dan maar een emmer geraspte kaas onder gekneed en er een soort “simitpistoleekes” van gemaakt. Gelukkig was er een hongerige cafébaas.

 

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik heb gelijk goesting om iets te bakken.

This entry was posted in Eten en Drinken, In 9050, Kookstuipen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Gelukkig zijn er hongerige cafébazen

  1. Zalige blogpost! Dat is bijna een #kookboekweek zeg 🙂

  2. Samaja says:

    Mmm, ziet er lekker uit! Wij hadden vandaag bezoek en dus werd er appel crumble met speculoos gebakken 🙂

Leave a Reply

