Dingen die ik uit een brandend huis zou redden

Ik heb lang gedacht dat dat een hele lijst zou worden. Foto’s bijvoorbeeld, en mijn Prince-platen (ze zijn weg ondertussen, en ja, ik heb daar spijt van maar geen massa). Het servies en de parelketting van mijn oma. Haar rode trui. De bril van mijn opa. Die ene jurk die ik al meer dan 20 jaar heb. De kristallen glazen van mijn grootouders. Mijn bord uit Zweden. Oude liefdesbrieven. Al die dingen.

Maar gisterenochtend werd ik wakker en bedacht ik dat er maar één ding is dat ik echt niet zou kunnen missen. Misschien zou ik me hiervoor moeten schamen, en misschien lacht ge mij nu vierkant uit. Maar het zijn maar twee dingen meer die ik nooit meer kan kwijt geraken, en hier zijn ze:

20161204_200054

Dolly, en Sasse. Ze zijn ondertussen meer dan 45 jaar oud. Het kan zijn dat ik verkeerd ben, maar het knuffelbeest kreeg ik van de leerlingen van mijn vader en het deken van mijn opa. Bij mijn geboorte, in Halle. Het dekentje is nog in redelijke staat, de knuffel is een ander verhaal. Alle pluche is weggeknuffeld, en de vulling is overal zichtbaar. Het beestje is scheefgetrokken van het tegen mijn decolleté te trekken. Maar Dolly, en Sasse; en ik: dat is een heel leven.

  • Herinner ik me niet meer, maar is ondertussen een familielegende: als Dolly in de wasmachine ging, zat ik een uur voor de glazen deur hysterisch te huilen tot de knuffel er weer uit mocht. En ooit heeft mijn ma hem bij zijn oren aan de wasdraad gehangen, maar dat was geen goed idee want ik werd gewoon compleet gek.
  • Ooit verloren op straat, op stap met mijn grootouders. We gingen nog iets drinken in een café op weg naar hun huis. Dat café lag toen net tegenover het oude voetbalstadion van Harelbeke. En opeens realiseerde ik me dat ik Dolly kwijt was. Mijn Dolly. Ik kan niet ouder geweest zijn dan vijf of zes, maar ik herinner me nog levendig de paniek toen ik me realiseerde dat er iets fout was. En mijn grootouders, die namen dat gelukkig serieus. En dus zijn we teruggekeerd richting mijn overgrootmoeder, en daar lag Dolly op een vensterbank. Gevonden door iemand die ik nooit zal kennen maar die ik daar eeuwig dankbaar voor ben. Ik kan u zelfs de exacte vensterbank nog aanwijzen.
  • Mijn hond die hem ooit eens had aangevallen, uit jaloezie. Mijn hond – een boxer met de naam Pjota – kon het niet verkroppen dat ik met dat hoopje pluche in mijn armen zat toen ze met mij wou spelen. Toen had Dolly nog grote plastic ogen, in zwart en oranje. En opeens waren die stuk en zat Pjot mij schuldbewust aan te kijken. Ik heb mijn hond, mijn allerbeste maat, geschopt. Echt geschopt, om haar pijn te doen. En ze wist het, en ze keer naar mij met van die “ik heb het verdiend”-ogen. En toen ik die zag ben ik beginnen janken en ben ik haar om de hals gevlogen. En maakte mijn moeder nieuwe ogen, die er nu nog altijd aan hangen.
  • Jarenlang geknuffel zorgde voor een lamme linkervoorpoot. Ik heb die ooit nog gespalkt met friscostokjes en verband, en ik herinner me nog levendig de teleurstelling toen dat na drie weken niet genezen was.
  • Het eerste vriendje dat ooit eens een kwartier op mijn slaapkamer mocht vond Dolly zo lachwekkend dat hij er met zijn elleboog op ging leunen, om mij te plagen. Verkeerd gedacht. Nobody messes with Dolly. Nobody.
  • Toen ik op kot ging was ik te stoer om Dolly mee te slepen, maar het eerste wat mee kwam toen ik mijn eerste huis in Ledeberg kocht was Dolly, en sasse.

Sindsdien liggen ze in mijn slaapkamer. Meestal in een hoekje achterin. En nu voor de publieke biecht: als alles zwart en donker wordt, dan slaap ik net als toen met Dolly tussen mijn kin en mijn schouder in gekneld, en met de rand van mijn deken tussen duim en wijsvinger.

Dingen die ik uit een brandend huis zou redden? Problem solved.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Dingen die ik uit een brandend huis zou redden

  1. Samaja says:

    Ik heb een Bambi dekentje uit mijn kindertijd, ik begrijp je volkomen!

Leave a Reply

