Gelezen in augustus

07-bookchallenge

The Men Who Stare at Goats – Jon Ronson

In 1979 a secret unit was established by the most gifted minds within the U.S. Army. Defying all known accepted military practice—and indeed, the laws of physics—they believed that a soldier could adopt a cloak of invisibility, pass cleanly through walls, and, perhaps most chillingly, kill goats just by staring at them.

Entrusted with defending America from all known adversaries, they were the First Earth Battalion. And they really weren’t joking. What’s more, they’re back and fighting the War on Terror.

With firsthand access to the leading players in the story, Ronson traces the evolution of these bizarre activities over the past three decades and shows how they are alive today within the U.S. Department of Homeland Security and in postwar Iraq.

Sorry, soms kies ik boeken voor hun titel, en deze was gewoon te grappig. Vreemd boek, en soms wat moelijk te volgen omwille van alle namen die door elkaar worden opgevist, maar ook wel zot boeiend. Als het machtigste leger op aarde zich met paranormale idioterij bezig houdt, dan ziet het er voor ons allemaal eigenlijk niet zo goed uit. Wat een zottigheid! Wat een malle wereld!

The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood

Offred is a Handmaid in the Republic of Gilead. She has only one function: to breed. If she deviates, she will, like dissenters, be hanged at the wall or sent out to die slowly of radiation sickness. But even a repressive state cannot obliterate desire – neither Offred’s nor that of the two men on which her future hangs.

Zo goed als in één trek uitgelezen. Op de lijst van de Bookchallenge stond dat ik iets van een auteur moest kiezen met dezelfde naam als de mijne. In mijn geval betekent zoiets zo goed als verplicht een nederlandstalige auteur. En ik doe dat dus niet graag, in het Nederlands lezen. En ik vond niets naar mijn goesting. Misschien was ik met een Griet of zo ook nog weggekomen, maar ik dacht: ik zoek maar eens naar Margarets, en zie: wat een uitstekend plan was dat. Het zal allemaal wel tienduizend dubbele feministische bodems gehad hebben en zo, maar ik vond het vooral prachtig geschreven. Ik zat echt mee af te zien met het hoofdpersonage, kan me niet inbeelden hoe eenzaam ze moest zijn, hoe ze al die tijd moest doden, en hoe diep verlangen kan snijden (enfin, dat laatste misschien wel, maar daar hebben we het hier niet over). Alleen al voor het verhaal een dikke aanrader!

Staan nog op mijn lijst:

  • Een detective
  • Een boek over de dood
  • Een schaamtelijk-boek
  • Een boek van een Latijns-Amerikaanse auteur
  • Een hervertelling van een bekend sprookje
  • Een boek waarin het hoofdpersonage holebi is
  • Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is
  • Een boek over/in Gent
  • Een boek dat bleef slingeren  hoeveel wilt ge er?
  • Een tweede boek van een auteur uit 2015 – dat wordt moeilijk omdat ik vorig jaar nog niet meedeed.
  • Een boek van een andere deelnemer – ik ga gewoon iets pikken bij Fieke

Tips welkom!

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Gelezen in augustus

  1. Altijd welkom, ik heb nog enkele boeken liggen. Veel zal hier wellicht niet meer gelezen worden dit jaar…

Leave a Reply

