Zevenduizend dia’s later

Het is denk ik al meer dan twee jaar geleden dat ik bij mijn vroegere overburen een diaprojector leende. En zondag, toen alles toch al in de soep dreigde te draaien en de wereld vanaf de vooravond zwarter en zwarter werd, moest ik mezelf per se dus aandoen van door de stapels dia’s te grasduinen. Ok, geen 7000, maar ik schat ergens rond de 1800. Daterend van ’70 tot ergens in ’85.

Conclusies:

  • Ik was een schoon kind, ik. Echt. En ik wist het niet, en ik vond mezelf zo lelijk als de pest. En moest ik mezelf nu tegenkomen, ik zou mezelf toch wel een behoorlijk paar lappen rond mijn oren geven. Als dat theoretisch een beetje klopt..
  • Kapsels in de ’70s en ’80s, dat is toch wel iets…
  • Onze Toyota Corolla, zo’n blits bakske dat dat was. Van mij mogen ze die meteen opnieuw uitbrengen.
  • 1800 dia’s, en welgeteld 5 waar mijn pa op staat. En welgeteld nul waar ik samen met mijn pa op sta. Alsof hij toen al wist dat hij op een dag zo goed als helemaal zou verdwijnen.
  • Dia’s vol dode mensen. Mensen waar ge dat van zoudt kunnen verwachten, omdat ze toen al een dagske ouder waren, maar ook mensen waarvan je zou denken dat ze nog wel wat tijd zouden meegaan
  • Beelden uit de tijd dat er tenminste nog de illusie van familie was. Met grote feesten met en tantes en nonkels. Nu is er nog amper iets van over. Ik ben niet helemaal zeker dat ik dat mis, maar het voelt wel een beetje raar aan.
  • Vakanties zoals ze eigenlijk altijd moeten zijn, idioot veel prentjes van Franse dorpjes en bergen en grotten en riviertjes waarin ik meestal in één of andere compleet achterlijke bikini lig te spartelen. Niet beseffend dat die ene zomer de zomer van het einde van alle vertrouwde dingen zou zijn. Ik kan amper naar die beelden kijken, omdat ik toen al besefte dat er iets niet in de haak zat, dat de lucht aan het betrekken was.

In de rij “Dingen die ge niet moet doen als het in uw hoofd aan het onweren is”: oude dia’s sorteren.

 

This entry was posted in #geluk, Familie en vrienden, Zwartgallig gezaag and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Zevenduizend dia’s later

  1. bentenge says:

    Hopelijk is het onweer voorbij, de lucht een beetje uitgeklaard en komt er in dat hoofd van je vanaf NU een lange en mooie zomer. En voeg er gelijk maar nog een nazomer aan toe.
    En ooit kom ik die pull nog eens afhalen 🙂

Leave a Reply

