Gelezen in Mei

07-bookchallenge

Ik dacht: ik ben precies een beetje aan het uitbollen. Maar ik heb mij gelijk een beetje herpakt. Er staan op de lijst een paar categoriën waar ik precies niet zo goed weg mee weet, maar ik heb besloten om daar deze maand eens werk van te maken. En dit was het resultaat:

I Hear Them Cry – Shiho Kishimoto

Within the peaceful walls of an old French church, Mayu, a young Japanese artist, finds inspiration. She befriends the local priest and gets involved with community outreach, discovering a rough world of drugs, prostitution, and marginalized youth. Through this work, she learns the value of human life. Even young Pierre, who gets arrested for attacking his mother with a knife, deserves compassion.

Blahblahblahblah… Enfin, ‘t is uit geraakt. Misschien ben ik gewoon onvoldoende vertrouwd met Japanse literatuur om stilistisch te kunnen volgen. Het zou mij niet verwonderen. Voor de rest vind ik die Mayu een onwaarschijnlijke trut die denkt dat de zon uit haar gat schijnt. Nah.

The BFG – Roald Dahl

Captured by a giant! The BFG is no ordinary bone-crunching giant. He is far too nice and jumbly. It’s lucky for Sophie that he is. Had she been carried off in the middle of the night by the Bloodbottler, the Fleshlumpeater, the Bonecruncher, or any of the other giants-rather than the BFG-she would have soon become breakfast.
When Sophie hears that they are flush-bunking off in England to swollomp a few nice little chiddlers, she decides she must stop them once and for all. And the BFG is going to help her!

El Spielberg smijt zich op de verfilming en ik kan niet wachten om te gaan zien. Ik las hem nu voor het eerst in het Engels, maar ik herinner me nog de schaterbuien van lang geleden (slangpampers en krokodetten!). Zot van Dahl, compleet stokkezot. En bleiten in de televisiezaal van Home Fabiola toen op het nieuws kwam dat hij was gestorven. Fijn kinderboek, mooie herinneringen. Kussen voor Meneer Dahl!

Frankenstein – Mary Wollstonecraft Shelley  

Segggg, Meneer J, help mij eens? Ik moet horrorboeken lezen en zo, en ook nog een briefroman (Ik heb dat laatste toch even naar het Engels moeten omgoogelen – Epistolary Novel, begot, weer iets bijgeleerd). Zegt hij droogweg: volgens mij kan dat in één keer geregeld worden. Frankenstein en Dracula zijn allebei brievenromans. Chance dat ik heb met zo’n lief. En nog meer chance dat dat dus geen dikke boeken zijn. Want ik ben niet aan horror. Niet op tv, en al zeker niet in boeken. Heeltergans niet.

Mary Shelley began writing Frankenstein when she was only eighteen. At once a Gothic thriller, a passionate romance, and a cautionary tale about the dangers of science, Frankenstein tells the story of committed science student Victor Frankenstein. Obsessed with discovering the cause of generation and life and bestowing animation upon lifeless matter, Frankenstein assembles a human being from stolen body parts but; upon bringing it to life, he recoils in horror at the creature’s hideousness. Tormented by isolation and loneliness, the once-innocent creature turns to evil and unleashes a campaign of murderous revenge against his creator, Frankenstein.

Ojee. Wat een gevecht was me dat. Het verhaal zelf kan nog wel een eindje mee, maar dat Victoriaanse taalgebruik, die meligheid, dat oneindig herhalen van het woord “countenance”, dat voortdurend in de overtreffende trap-geschrijf. Lastig beestje om door te komen, zelfs al was het maar 180 bladzijden. Enfin, mission accomplie voor wat betreft een klassieker, een horrorboek en een briefroman. NEXT!

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Gelezen in Mei

  1. Samaja says:

    Ik heb Frankenstein lang geleden in het Nederlands gelezen en toen vond ik het eigenlijk wel goed meevallen. Misschien lag het aan de vertaling, al was ik ook wel behoorlijk zot van horrorboeken toen. De puberteit is nu eenmaal een rare periode ;-).

Leave a Reply

