Gelezen in maart

07-bookchallenge

Primo Levi – Is dit een mens

Ik had het er in de reeks van februari al over. Dit is en blijft mijn “favoriete” kampboek. Ik herlees het geregeld en elke keer opnieuw ben ik er ondersteboven van.

In 1943 trok Primo Levi als verzetsstrijder de bergen in, maar hij werd al na enkele maanden gepakt. Als jood werd hij naar Auschwitz gedeporteerd, vanwaar hij als een van de weinigen terugkeerde. Onmiddellijk na de bevrijding schreef hij Is dit een mens, dat terecht wordt beschouwd als een van de klassieke getuigenissen over de jodenvervolging. Is dit een mens is een indrukwekkende en huiveringwekkende roman, die al zestig jaar tot de top van de wereldliteratuur behoort.

Voor mij gaat het boek niet zozeer over de gruwel van de kampen, maar wel over hoe menselijke relaties veranderen onder extreme omstandigheden. Honger, kou en ellende krabben aan de dunne laag beschaving. Machtsmisbruik, stelen en bedriegen zijn de ordewoorden. En toch zijn er altijd diegenen die ondanks alles overeind blijven. Die delen, die vriendschappen aangaan, die andere uit de nood helpen. Ik vind dat persoonlijk een bijzonder troostende gedachte.

20160304_134601 (1)

Lees vooral de laatste zin.

Bret Easton Ellis – Less than zero

Titled after the Elvis Costello song of the same name, the novel follows the life of Clay, a rich young college student who has returned to his hometown of Los Angeles, California for winter break during the early 1980s. Through first person narration, Clay describes his progressive alienation from the youth party scene, loss of faith in his friends, and his meditations on important events in his recent past.

Jaren en jaren geleden las ik American Psycho. Ik denk dat ze die ooit eens aangeboden hebben in een reeks Verboden Boeken bij De Morgen of zo. In elk geval: ik heb al betere beslissingen gemaakt dan dat te lezen. Miljaarde maat. Weken aan een stuk slapeloze nachten, afgewisseld met nachtmerries. Ge moet goed zot zijn om zoiets te lezen, maar nog veel zotter om zoiets te schrijven.

Enfin, Less than Zero is een beetje hetzelfde, maar ook weer niet. Het is intriest, hol, leeg, donker, wanhopig, rauw, bevreemdend saai … en net daarom is het eigenlijk een wreed goed boek. Maar ook wel een wreed raar boek. En een debuut. Net wat ik nodig had!

Reisgids Düsseldorf – Christel Juchniewicz

Euhm, ja … en wel hierom

The Lost Generation: Chronicling India’s Dying Professions – Nidhi Dugar Kundalia

Ja hallo, ik moest dus iets lezen van een Aziatische auteur, en dus heb ik op Amazon op Aziatisch gezocht en dit was het eerste wat ik tegenkwam waar ik niet meteen krijsend van wegvluchtte. En in het begin deed het zeer, want het staat vol zinnen als “de *onbegrijpelijk Indisch woord* uit de *onbegrijpelijk Indisch woord* zitten wel vaker *onbegrijpelijk Indisch woord* te zingen bij de *onbegrijpelijk Indisch woord* van de *onbegrijpelijk Indisch woord* (enzovoort). Maar hoe verder ik geraakte, hoe boeiender ik het vond. Knap geschreven document over hoe de dingen soms gewoon verloren gaan, en wat dat kost aan de samenleving.

A Haridwar pandit who maintains genealogical records of families for centuries; a professional mourner who has mastered the art of fake tears; a letter writer who overlooks the lies that a sex worker makes him write to her family back home.

These are remnants of an India that still exist in its old streets and neighbourhoods, an unshakeable sense of belonging to a time that was the everyday life of our ancestors. In The Lost Generation, Nidhi Dugar Kundalia narrates the unforgettable stories of eleven professionals—from the hauntingly beautiful rudaalis to the bizarre tasks of a street dentist—uncovering the romance, tragedy and old-world charm of India’s ageing bylanes and its incredible living history

Aanrader, op één of andere bizarre manier.

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

