Gelezen in Februari

07-bookchallenge

Democracy – Alecos Papadatos, Abraham Kawa, Annie Di Donna

Democracy opens in 490 B.C., with Athens at war. The hero of the story, Leander, is trying to rouse his comrades for the morrow’s battle against a far mightier enemy, and begins to recount his own life, having borne direct witness to the evils of the old tyrannical regimes and to the emergence of a new political system. The tale that emerges is one of daring, danger, and big ideas, of the death of the gods and the tortuous birth of democracy. We see that democracy originated through a combination of chance and historical contingency–but also through the cunning, courage, and willful action of a group of remarkably talented and driven individuals.

Alecos Papadatos and Annie DiDonna, artists behind the international phenomenon Logicomix, together with writer Abraham Kawa, deliver a graphic novel bursting with extraordinary characters and vibrant color, one that also offers fresh insight into how this greatest of civic inventions came to be.

Meneer J is een lezer van een heel andere soort. Hij leest voornamelijk comics vol gruwelijke prentjes van ontploffende griezels en zo, en ik kijk daar meestal wat met een scheef oog naar. Behalve soms eens, als het eerder graphic novels zijn. Ik durf absoluut niet beweren dat ik er iets van ken, maar deze heb ik met plezier gelezen. En ge moogt zeggen wat ge wilt, maar ik ga dat laten tellen als “boek dat zich afspeelt in een ver verleden”. 490 BC is volgens mij ver genoeg.

The Moth: This Is a True Story – Catherine Burns, The Moth, Neil Gaiman (Introduction)

For the first time in print, celebrated storytelling phenomenon The Moth presents fifty spellbinding, soul-bearing stories selected from their extensive archive (fifteen-plus years and 10,000-plus stories strong). Inspired by friends telling stories on a porch, The Moth was born in small-town Georgia, garnered a cult following in New York City, and then rose to national acclaim with the wildly popular podcast and Peabody Award-winning weekly public radio show The Moth Radio Hour.

Oh boy, wat een vondst. Ik vrees dat ik dit boek niet echt in de lijst kan proppen, maar dat geeft niet want het is echt waar geweldige lectuur.

The Moth is blijkbaar een organisatie die zich toelegt op het vertellen van verhalen. Ze zetten mensen op een podium en laten ze hun zeg doen. Om dat in goede banen te leiden zijn er regisseurs die de vertellers bijstaan om hun verhaal bij te schaven en meer kracht te geven. Dit boek bundelt er daar een aantal van. Een geneticus met een nogal verwarrende familiale achtergrond, een bekende rapper die een klop op zijn bakkes krijgt en daarvan recht kruipt, de jonge vrouw die in Brunei een beetje met de sultan ging smossen, de vader die niet helemaal doorheeft wat LOL betekent… Candy! Op de website staan een heleboel live-versies. Ik ga daar bij gelegenheid ook eens neuzen.

Pelgrim in Auschwitz – Jos Pauwels

Stond heel zichtbaar in het rek van de Gentse bibliotheek, en heb ik er dan maar uitgepikt.

De holocaust: zes miljoen mensen werden ‘vernietigd’ als ongewenst of ziek ongedierte. Het kampencomplex Auschwitz was de grootste Endlösung-fabriek van de nazi’s.
Wat bezielt een groep mensen van vandaag als pelgrim op de trein naar Auschwitz te stappen? Waarom vinden zij de confrontatie met de gruwelen van het concentratiekamp interessant of belangrijk? Hoe komt het dat Auschwitz zoveel fascinatie, onwennigheid en weerzin opwekt? Is Auschwitz verleden tijd, of kan dit opnieuw gebeuren? Met het KZ Auschwitz creëerden de nazi’s in elk geval een bijzonder universum. Er werden nieuwe morele regels geschreven. Wreedheid, gehoorzaamheid, leven en dood kregen een nieuwe inhoud. Met zijn vermarkting van de kampgevangenen, zijn mogelijkheden voor wie zonder scrupules wilde experimenteren en zijn magische principes vertelt het kamp ons over het nieuwe mens- en maatschappijbeeld waar de nazi’s en hun kompanen naar streefden. Tegelijk geven de overlevers ons een beeld van de uitzonderlijke moed en kracht van mensen, van hun mogelijkheden om zich in de meest barre omstandigheden te organiseren.
We leggen ervaring, geschiedenis en literatuur naast elkaar. Hoe was het toen en hoe beleven mensen van vandaag het kamp? Hoe geven pelgrims naar de wreedheid betekenis aan deze ervaring?

Ik weet niet hoe het komt, maar het blijft me fascineren. Als van kinds af aan, eigenlijk. Anne Frank en zo, en Dagmar Hilarova en daarna Primo Levi. En de – zeer beperkte – verhalen uit mijn familie. Over een opgepakte grootoom, verdwenen in de waanzin. Over mijn opa, teruggekeerd uit het land van de doden.

Er zijn “betere” boeken maar ik zit me wel af te vragen of ik daar ooit niet eens naartoe moet. Als puber was ik ooit eens in Breendonk, en ik herinner me nog goed hoe zwaar dat bezoek me viel. Misschien toch maar niet? Waarom zou je gaan? Wat wil je daar absoluut vinden? Ik vraag me ook elke keer af of jonge mensen daar nog mee bezig zijn. Voor mij is dat verhaal nog altijd erg tastbaar. Ik ken de verhalen en nog een paar mensen die er van op de eerste rij over kunnen vertellen. Maar straks zijn ze weg, en wie gaat dan de verhalen dragen? Straks is het 80 jaar geleden. Hoe lang nog voor het ons niets méér zegt dan bijvoorbeeld Waterloo?

The Psychopath Test: A Journey Through the Madness Industry – Jon Ronson

They say one out of every hundred people is a psychopath. You probably passed one on the street today. These are people who have no empathy, who are manipulative, deceitful, charming, seductive, and delusional. The Psychopath Test is the New York Times bestselling exploration of their world and the madness industry.

Ik zat dus al anderhalf hoofdstuk ver en ik was mij nog altijd aan het afvragen of het nu fictie was, of voor echt. Zo entertainend en onwaarschijnlijk! Over de dunne grens tussen goed zot en slecht zot, over de epidemie van diagnoses en labels, over het gevaar van overijverige psychiaters, en over een checlist voor psychopaten (Volgens die lijst heb ik er al zeker één, en waarschijnlijk drie of zelfs vier ontmoet) die ook al niet zo eenduidig lijkt. Ik ga zeker nog dingen van die mens lezen.

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Gelezen in Februari

  1. Pingback: Gelezen in maart | Licht Geschift

Leave a Reply

