Ik krijg jeuk van fondsenwervers!

Elke keer als ik op de middag oversteek naar het shoppingcentrum aan het Zuid is het prijs. Elke keer opnieuw wordt ge daar aangeklampt door die vlotte vogels die megavriendelijk aan uw frak beginnen trekken en u een compleet voos gevoel bezorgen als ge zonder commentaar doorloopt, eventueel gekoppeld aan het werpen van de smerigste blikken die ge in huis hebt (en ik kan u garanderen: ik kan behoorlijk vies kijken als ge teveel op mijn zenuwen werkt!).

Ik krijg het zo op mijn heupen van die gasten (m/v/x). Of ik dan echt niet van dieren hou (misschien moet ik ze eens vragen wat er die middag tussen hun broodje zat?), of ik echt geen hart heb voor stervende kindjes in Afrika, het uitsterven van de – compleet hopeloze – pandaberen, of het mij echt niet kan schelen dat de melaatsen melaats zijn en de ijsberen verdrinken?

  • Ha mevrouw, heeft u een minuutje: Nee, laat mij gerust
  • Mevrouw, u ziet eruit als iemand die om dieren geeft: ik moet dringend die Astrakan frak van mijn oma (jaja, kweetet, zij had dat, ja) afbedelen bij de mama
  • Mag ik u een paar vragen stellen over de natuur: Nee, ik heb mijn tuin volgetegeld en ik kap Roundup op de grasstrook voor mij deur (maar half waar).

Laat. Mij. Gerust! Werk niet zo op mijn zenuwen! Ik stort elke maand voor een paar doelen. Ik heb mijn stortingen voor het Rode Kruis stopgezet omwille van al de brieven en die mensen in van die frakskes die mij elke keer opnieuw tegenhouden. Als mijn centen daarvoor moeten dienen… puh!

Ik haat u een beetje, gij fondsenwerver. Gij zorgt er minsten 4, 5 keer per week voor dat ik mij een complete klootzak voel. Ik heb een plan, overigens. Op een dag roep ik AL mijn collega’s samen en komen we u omcirkelen. En we vragen u allemaal of gij wel van ambtenaren houdt? En of ge daar wel bij stilstaat dat dat bedreigde diersoorten zijn? En of ge alstublieft wilt stoppen met die broodjes hesp, want dat vinden de varkentjes niet leuk. We gaan dat een hele middag volhouden. En ‘s anderendaags nog eens. En nog eens. Tot ge het opgeeft. HA!

This entry was posted in Gent, Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Ik krijg jeuk van fondsenwervers!

  1. Oja! Herkenbaar!
    En wat erg is: bij het binnengaan van het shoppingcenter heb ik ‘geen tijd’, dus ze moeten mij niet nóg eens aanklampen als ik weer buiten kom. Nee, ik heb nog steeds ‘geen tijd’… Argh! 🙂

  2. nobutterfly says:

    Vanavond stonden ze aan mijn deur. Een snotneus van begin de twintig die samenzweerderig zei dat het klimaat toch echt wel een probleem van onze generatie is en ik wou hem vragen of hij zich Bart Peeters en Bea VanderMaat herinnerde in hun “no time to waste” t-shirts.

Leave a Reply

