I love Brussels

Was al een tijdje gepland, en vandaag was’t van datte: een date met een oud-collega in Brussel. Ik kon de namiddag vrij houden om al wat eerder naar Brussel te trotten en mij daar naar goede gewoonte af te vragen waarom wij eigenlijk allemaal naar het buitenland op citytrip willen. Brussel, c’est cool!

Het blijft een cliché, maar zeg nu zelf:

IMG_4516

Koninginnengalerij

En dan zijt ge dus nog maar net uit het station en moet het spel nog beginnen.

Ok, het zit allemaal in dezelfde treurige rij vol souvenirwinkels en toeristenvallen, maar als je er in slaagt om daarnaast te kijken, dan is het een feestje. In de bierwinkel heb ik nog wat gesjopt voor Meneer J, maar daar wil ik geen prentjes van posten want dan is er geen lol meer aan.

Ook een aanrader is overigens het kantoor van Toerisme Vlaanderen, waar ge soms geestige cadeautjes vindt voor buitenlandse vrienden. Knap gedaan, daar.

Omdat er hier binnenkort een sushifeestje is moest ik ook dringend eens langs de Chinese buurt. Daarvoor moest ik eerst de verkeersvrije boulevard over en ik stond al halverwege voor ik doorhad dat dat toch wel een drastische verandering was, weg van de normale verkeerschaos. De aanleg zelf vraagt nog wel een pak werk, want het trekt nu op niet veel. En aan de andere kant: ze maken tegenwoordig van alle onze steden een soort Disneyland, en ik mis in Gent nu al soms dat ruwe, ongeschaafde kantje.

IMG_4534

Zo’n verkeersvrije boulevard is er helaas niet gekomen voor de leefbaarheid van de bewoners, alleen maar om het shoppingfeest en de commerce niet te hinderen bij haar genadeloze verpretparking van Brussel. Als ge dat goed doet is dat geen probleem, maar Brussel werd al zo zwaar mismeesterd dat ik mijn hart vasthoud. Voorlopig kan je nog genieten van de onwaarschijnlijke contrasten in mooi en lelijk, en liefst allebei tegelijk. En soms moet ge gewoon eens omhoog kijken om het te zien.

Enfin, ik dus naar de supermarkt. Nu moet ge weten dat ik bezig met een serieus project onder de naam: 25% van wat ik heb moet buiten. We rijden hier elk weekend met een halfvolle koffer gerief richting kringwinkel en ik begin er hier en daar al eens een gat in te zien. Maar hier werd mijn herwonnen zelfbeheersing toch wel serieus op de proef gesteld. Prachtig gedecoreerde chopsticks en heel veel pottekes, en bentoboxen, en eiervormen en ojee!

Ik kon net weerstaan een een sushimachientje, maar heb wel een nigiridingske aangeslagen.

5839384960_13ce9db4b2

Daarna was er nog net tijd voor een paar favoriete boekhandels om dan net op tijd op het Muntplein te geraken. We hingen de hele avond in El Metteko. Niets , werkelijk niets, haalt het van Brusselse brasseries. De sfeer, het interieur, de drankenlijst …. ik ben daar gewoon zot van. En dan natuurlijk ook nog eens het gezelschap van collega T., die ik na al die jaren nog altijd geweldig kan missen. Tetteren en tateren en lachen en eten en drinken en dan, net voor we richting station vertrokken nog even staan gieren met een advertentie.

IMG_4558

Trump in Brussel

You just gotta love Brussels! En collega T, die ook.

 

 

This entry was posted in #geluk, Familie en vrienden, Tleven and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

