Taxi

Toen de dieren nog spraken en ik nog in Brussel werkte gebeurde het al eens dat ik na een lange avond in Brussel geen goesting meer had om op een bus te staan wachten. En dan nam ik al eens een taxi naar huis. Een taxi nemen, dat was toch een beetje luxe, een beetje decadentie, a guilty pleasure. Het was trouwens een taxirit die me bij GentBlogt deed belanden.

En nu staan voor de zoveelste keer de taxichauffeurs van Gent in de krant. En voor de zoveelste keer niet echt in een positief daglicht. Jammer, maar ook ik ben al van gedacht veranderd, daar aan het station. Onduidelijkheid over wie eerst in de rij staat zorgt ervoor dat je als klant soms al eens aan de verkeerde vraagt om je naar huis te brengen. Het is niet de eerste keer dat dat geruzie met zich meebrengt. En daar heb ik echt geen zin in. Nog minder zin heb ik in het rijgedrag van sommigen: aan veel te hoge snelheid “assertief” door de woonwijken scheuren, serieus, nee, liever niet. Er hangt daar ook elke keer zo’n macho-sfeertje waar ik me echt niet goed bij voel.

Pas op, de meeste van die mensen zijn echt wel dik ok eenmaal je in de auto bent gestapt. Maar de kleine glamour van de ervaring is gewoon soms ver te zoeken. Spijtig, eigenlijk. Want de laatste reed netjes terug om mijn achtergelaten handtas terug te brengen, en de voorlaatste was ook al zo’n vriendelijke mens.

Het is zoals met zoveel dingen zeker? Het is een stiel, en als je die niet met het nodige enthousiasme en de nodige stielkennis uitvoert zoek je maar beter een andere bezigheid. Tot dan: ik vind het niet meer geestig om ‘s avonds aan het station een taxi te nemen.

This entry was posted in Gent and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

