Iets raar over koken gelezen

Lees ik daarnet ditVreemd artikel. Sommige mensen hebben geen keuze, maar als je leven je niet toelaat om meer dan 15 minuten per dag uit te trekken om je kind (en jezelf) te voeden met smoothies uit een fles (in de auto) en vierkantjes met pindakaas, dan moet je misschien eens nadenken over je prioriteiten. Ik oordeel niet graag over mensen, ik.

Wel waar: dat snobisme over kooktechnieken en zotte ingrediënten is compleet overboord gegaan (en ook de reden waarom ik Lucky Peach niet meer koop). Maar ipv yuzu-extract kan je ook gewoon citroensap gebruiken, en met wat handigheid kan je makkelijk een vertaalslag maken naar iets wat je wel in een redelijk tijdsbestek op tafel kan mikken.

En ja, het vereist een beetje handigheid. En ja, hier gaat ook geregeld eens een diepvriespizza in de oven. En nee, ik verwacht echt niet dat iemand het geestig vind om zoals ik dit weekend twee dagen in de keuken te spenderen om voor 12 man een etentje te organiseren (ik ben gewoon zot, ik besef dat en gij zoudt dat ook al lang moeten weten). Maar komaan: zoveel werk is dat nu toch ook niet om iets vers en voedzaams te koken? Terwijl uw patatten koken kunt ge toch een krop sla wassen, een paar tomaten snijden en een lepel mosterd mengen met wat olie en azijn? Of een zak diepvriesgroenten gaarkoken en aanstoven met wat sjalotten en goede boter?

Ik lees kookboeken in mijn bed, bij wijze van tijdverdrijf (nu ik toch over mijn afwijkingen bezig ben). Ik moet ook dikwijls redelijk hard lachen met wat in magazines en kookprogramma’s aan de mensen wijsgemaakt wordt. Wie verwacht er nu elke avond een espuma (of erger, een “zalfje”) van handgegeschilderde erwten op een bedje van iets dat duidelijk niet voor in bed bedoeld is met tralala en nog wat extra onzin aan de kant?

Serieus, mens. Ga naar huis. Gooi wat groenten in een kom en werk met wat je hebt en kent en vul aan en leer bij. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Bokes met pindakaas en flessensmoothies, want voor al de rest heb ik geen tijd? Beetje flauw.

Jaja, ik moest al lang in mijn bed zitten. Nee, dat gaat toch nog efkens niet lukken. Mijn hoofd draait overuren en het is weer eens hoog water. Vermoeidheid en allerlei voze hormonale dinges en zo. En ik mis mijn vent.

PS: yuzu, ik heb dat dus wel in huis. Sorry daarvoor.

This entry was posted in Eten en Drinken and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

