Birmingham – een atypische citytrip

De laatste tijd zijn we gewoon vaak weg. Ik hou ervan om iets te hebben waar ik naar uit kan kijken en weekendjes en korte vakanties zijn daar perfect voor. Omdat Meneer J voor zijn werk naar Birmingham mocht was een nieuwe bestemming rap gevonden. De mens naast me op het vliegtuig zat me uit te lachen toen duidelijk werd dat ik daar niet voor een zakenreis maar echtig waar als toerist naartoe ging en dat deed me een beetje het ergste vermoeden.

Birmingham is geen gemakkelijke stad. Het stratenplan is verwarrend, alles is ingesteld op autoverkeer en het centrum staat vol gigantische shoppingcomplexen en lelijke kantoorgebouwen. De halve stad lag open van de wegenwerken (ik voelde me zowaar een beetje in Gent). Alles wijst op een zwaar industrieel verleden (mijnbouw en metaalnijverheid) dat verloren is gegaan en je kan niet naast de sporen van armoede veroorzaakt door massaal jobverlies kijken. Als je door de gaten van het sociale vangnet kijkt zie je colonnes daklozen, veel drankmisbruik en allerhande verslavingen.

‘t Is dus echt geen typische citytripbestemming. En toch werd het een heel bijzondere ervaring. De eerste twee dagen was ik alleen op stap. Meneer J moest al veel vroeger op de dag vertrekken en logeerde in een ander hotel zodat ik voor het eerst in lang gewoon op mijn eentje op verkenning kon. Zalig was dat.

Wat mij niet vaak overkomt: in het begin liep ik voortdurend zwaar verloren. Normaal is mijn oriëntatievermogen behoorlijk, maar omwille van de werken en de shoppingcenters kon ik mijn draai maar niet vinden. Gelukkig had ik een goed oriëntatiepunt en dat was de winkel van Selfridges:

IMG_3967

IMG_4082

Redelijk spectaculair en goed geslaagd.

Pas de eerste avond had ik door dat er net naast het hotel een groothandelsmarkt was.  Een gigantisch complex vol eten, ge ziet van hier dat ik die kans niet liet schieten.

IMG_3724 IMG_3728 IMG_3735

Alleen de beenhouwers waren niet zo blij met mijn kodak. Waarom eigenlijk?

Net buiten de groothandelsmarkt ligt een goed gestockeerde versmarkt, een overdekte voddenmarkt en een overdekte markt voor vis en vlees. Geweldige plekken met een heel eigen sfeer. Eenmaal een uur of vier in de namiddag wordt het resterende eten aan dumpingprijzen verkocht.

IMG_3710 IMG_3711

Naast geweldige markten hebben ze in Birmingham ook een geweldige bibliotheek. Maar dan echt een geweldige. Zo geweldig zelfs dat ik met tranen in mijn ogen stond op de roltrap naar bookwalhalla. De bibliotheek alleen al is de trip waard.

IMG_3756

IMG_3763

IMG_3773

IMG_3783

Met allerlei geestige plekjes om te lezen, schone zichten over de stad, geheime tuinen op de dakterrasen en een bewaard interieur van de oude Shakespearebibliotheek. En boeken, boeken, boeken. Paradijs, gevonden!

Daarna werd het tijd om Meneer J op te pikken en verder de stad af te dweilen. Achter de hoek zat The Custard Factory, het creatief kwartier. Zo’n typische reconversiesite, met veel graffiti en hipsterbaarden. Goed voor de prentjes, vooral.

IMG_3809 IMG_3812 IMG_3813 IMG_3816 IMG_3828

We kochten tickets voor een comedyclub. We zijn beiden trouwe kijkers van allerlei Britse comedyshows, en die training konden we gebruiken. Keihard gelachen, al niet in het minst omdat bier alleen per zevenduizend liter te verkrijgen was.

IMG_3839 IMG_3847

En ik vond het dan nog niet eens lekker en dus moest Meneer J dat allemaal alleen soldaat maken. Den duts!

Op zaterdag trokken we naar Black Country Living Museum. Dat is een soort Bokrijk voor de mijnindustrie, met veel aandacht voor de sociale geschiedenis. Echt de moeite, en bemand door die typische vriendelijke Britse vrijwilligers die je daar overal tegenkomt. Een halve dag is amper voldoende om alles goed te bekijken. Overal worden demonstraties gegeven, het terrein zelf is zeer zorgvuldig aangelegd en het is ook een perfecte uitstap om met kinderen te doen. Zeker aan te raden.

IMG_3869 IMG_3885 IMG_3889 IMG_3897 IMG_3933

Er was trouwens ook een heel interessant verhaal over een grote staking in 1909, waarbij de vrouwen die kettingen maakten na tien weken strijd hun slag thuishaalden.

De dag eindigde met Chinese stokjes. We logeerden net buiten Chinatown, en het aanbod aan restaurants waar je vrij goedkoop kan eten was dus enorm. We kozen voor Chung Ying dat een overweldigend aanbod aan dim sum had. Lekkerrrrrr.

Zondag kozen we voor een bezoekje aan de back-to-backs, nauw verwant aan onze cité’s. Het is het enige hofje in zijn soort dat nog bewaard is gebleven, en het toont interieurs van 1840 tot 1970, inclusief de verhalen van de families die er woonden.

IMG_3944 IMG_3955IMG_3956

Daarna deden we van Moderne Kunst bij IKON, wat een beetje aan de kleine kant was en ook wel een beetje wreed avant-garde naar mijn doen. Vooral de zingende lift van Martin Creed was een succesnummer.

20151101_152119

Met zijn collega’s had Meneer J al een goede pub gevonden daar in de buurt. Om vijf uur in de namiddag zat The Prince of Wales bomvol met een – euhm – volwassen publiek (ik denk dat we bij de jongsten waren) dat vrolijk pinten  hijsend naar een bluesband kwam luisteren. Goeie muziek, prima sfeer.

De avond eindigde in de lokale vestiging van Brewdog. No comment 🙂

Maandag was een dagje Londen. Ik kan daar kort over zijn. Het National History Museum is absolute top en de bevreemdende 3D-ervaring met David Attenborough over de oorsprong van het leven was het extra ticket waard. Maar voor de rest was het stuk Londen waar wij rondliepen (Westminster en Knightsbridge) gewoon een plek met lelijke mensen met dure sjakossen en veel geld en geen smaak. Eikes. Zelfs in de foodcourt van Harrods heb ik het niet langer dan dik vijf minuten volgehouden. Dat blasé gedoe van volk met meer geld dan verstand, ik word daar ziek van. Het gaat een tijdje duren eer ze mij daar nog gaan zien. Hoogtepunt van de dag: mijn lief en ik en Meneer Darwin op één foto.

IMG_4053

En toen was het tijd om naar huis te gaan.

Birmingham, ‘t is echt geen evidentie. Maar het haalde het met vlag en wimpel van Londen, en ik zou zeker nog eens terug willen. Al was het maar om een lang weekend in de bib te hangen.

This entry was posted in Reizen and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Birmingham – een atypische citytrip

  1. Amai, die bib ziet er écht geweldig uit! Daar zou ik ook wel eens een dagje verloren in willen lopen…
    En leuk om een foto van jullie te zien, dat is een primeur hier zeker? 🙂

  2. I love Gruppenbild mit Darwin.

  3. nobutterfly says:

    Oh wat leuk! Soms vind ik het gewoon leuk om ergens anders te zijn en wat rond te hangen en ik vind Birmingham niet eens een rare keuze, zal wel aan mij liggen

Leave a Reply

