Uniform

Nee, ik kan niet echt lachen met het wegspoelen van de zomer. Nee, ik vind dat niet geestig dat de dagen korter en kouder worden. Nee, ik zie niet uit naar weer om geen hond door te jagen en werkdagen die beginnen en eindigen in het donker.

Maar er is één ding waar ik wel naar uitkijk, en dat is dit:

20150911_151445

Mijn favoriete uniform.

Ge wilt het niet van echt dichtbij zien, want er zitten gaten in de jurk en aan de trui heeft de mama ook al wat stopwerk gehad. Elke keer als ik het draag rolt ze een beetje met haar ogen: “doede gij dat echt nog aan om te gaan werken?”. Yeps, dus.

De jurk heb kocht ik nog in Belgisch geld, en het was toen al een belachelijk bedrag (5 euro, omgerekend). ‘t Is een compleet synthetische zak niks, maar het is de meest geliefde zak niets ter wereld. Hij stond me goed toen ik 15 kilo minder woog, en hij stond me goed toen ik er 8 meer woog. Die trui, die draag ik er al jaren overheen. En dan die dikke zwarte kousen, hoezeer kijk ik elk jaar uit naar dikkezwartekousenseizoen.

Simpel gezegd: ik moet er gewoon niet bij nadenken. Zwarte kousen, zwarte schoenen, zwarte jas, zwarte trui. En de synthetische zak. Klaar! Ik heb al spijt van mijn kleurtjeskleren, want vroeger had ik eigenlijk alleen maar zwart en wat knalrood en dan was ‘s morgens in mijn kleren springen gewoon een kwestie van warm genoeg.

Ik ga dat nooit snappen, dat er mensen zijn die effectief hebben nagedacht in een kleerwinkel en voor hun kleerkast ‘s morgens. Ik kan mij niet deftig kleden, ik. Ik krijg tegenwoordig weer behoorlijke paniekaanvallen in de pashokjes (denk: badend in het zweet beslissen om iets niet uit te proberen om de volgende passer wat te ontzien). Ik ben ook totaal mijn pedalen kwijt. Nu de eerste echte kraaiepoot officieel op mijn gezicht is komen wonen prijs ik me gelukkig dat hij daarmee zo lang gewacht heeft maar valt aan de andere kant niet meer te ontkennen dat ik nu echt geen piepkuiken meer ben, en dat ik het misschien aan mijn leeftijd verplicht bent om enigszins elegant te worden. Wat wil zeggen: weg met de zak!

Maar ik kan dat dus niet. Ik snap niet dat mensen zoiets als een kapsel hebben, of dat ze oorbellen hebben die bij hun ondergoed passen. Dat hun wenkbrauwen getrimd zijn, en hun nagels niet in flarden hangen. Ik ben van het type dat ‘s morgens met zijn haar in zijn tanden in een oude joggingbroek en een tshirt dat al vol hangt van het cakedeeg op espadrilles bij de bakker op de hoek binnenstrompelt. Het type dat op een trouwfeest aankomt en zich pas daar realiseert dat werkelijk iedereen naar de kapper is geweest en een vers tenuuke aanheeft. Dat er mensen zijn die echt weten dat iets wel of geen mode is. Dat er mensen zijn die de grens tussen subtiel decolleté en vulgaire tietententoonstelling weten liggen. Die hun sandalen niet onmiddellijk de vernieling intrappen en nooit gespot worden met groene schoenen, een gele handtas en rode muts. Tenzij ze naar een reggea-feestje gaan. Alwaar ik gegarandeerd opdraaf in’t zwart. Of zoiets.

Hulde dus aan mijn uniform. De enige combinatie waar ik me al meer dan tien jaar compleet veilig in voel. Zelfs al moet ik er de winter dan maar bijnemen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Uniform

  1. bentenge says:

    🙂 ik deed vroeger wel mee, maar haak nu ook al eens af. Alhoewel ik nu dus denk… dringend tijd om eens te gaan shoppen. Ik moet nog wat korteredagenkledij.

  2. nobutterfly says:

    ik hou ook van die dikke zwarte kousendagen, geen genante ontdekkingen tijdens de dag dat je een stukje been blijkbaar al een tijdje vergeten bent. Sinds ik naai heb ik meer kleurtjes in mijn kleerkast, maar toch ook wel veel vaste combinaties

Leave a Reply

