Turboweekend

Dat zijn dus van die weekends die een mens kunnen opbranden, dat.

Op vrijdag trouwde een collega van Meneer J en dus stonden we tussen de stortvlagen en de donderbuien wat op elkaar gepropt onder een pagodetent in Sint-Denijs-Westrem. Ondank het weer was het er best gezellig: de collega’s bleken toffe madammen en Meneer J begon een beetje met een dubbele tong te spreken nadat bleek dat er een biertje werd geschonken dat hij nog niet kende.

Ik heb een tijdje aan zijn mouw moeten trekken, maar uiteindelijk zijn we toch op het Wijk zonder Trein – festival geraakt. Het station van Gentbrugge is voor veel buurtbewoners de reden geweest om net hier te komen wonen. De komst van al die jonge gezinnen en hun pendelaarsbestaan gaf de hele buurt nieuwe impulsen. Hier is geen straat waar niet driftig wordt gerenoveerd, geen fietsenstalling zonder bakfiets, geen grasveld zonder kindergeluk. Al die mensen maken een weloverwogen keuze om met het openbaar vervoer van en naar het werk te gaan. Beslissen ze bij de NMBS dat ze het treinaanbod gewoon halveren. Eén trein per uur in elke richting, geen rechtstreekse verbinding meer met Antwerpen. Lief van de NMBS. Er waren al petities en zelfs een onderhoud met de treinbazen, maar dat leverde niets op. Maar we laten ons hier niet zomaar doen, wij, en dus was er vrijdag een echt festival. Met zingers en eettentjes en heel veel enthousiaste mensen was het echt een geestig feestje. Dat vonden ze ook bij de VRT en in de gazetten. Alhier en ook alhier. Serieus, NMBS, geef onze treinen terug!

Enig minpuntje: om halfelf was den drank op. Dus werd in verzamelde slagorde naar een niet nader genoemd buurtcafé getrokken, alwaar Meneer J al snel moest passen maar ik had nog geen goesting om naar huis te gaan en dus werd het ergens na ten tweeën van de leutigheid.

Zaterdag was het eerst in Ieper te doen, alwaar de papa langzaam ligt weg te kwijnen in de kliniek, nadat een of andere idioot hem na een enkelbreuk met een ziekenhuisbacterie opzadelde. Stiekem vind ik het – geluk bij een ongeluk – wel fijn om voor het eerst in eeuwen nog eens zoveel tijd samen te hebben. De papa en ik, dat is een complexe historie. Meer ga ik daar niet over zeggen want ik zit nu al bijna te janken.

Naast een papa heb ik – pietzak die ik ben – ook nog een mama. En die doet straks van verhuizegem. Na Ieper dus richting Harelbeke voor een boterham en de grote sorteeroefening: grote verhuis – kleine verhuis – containerpark – kringwinkel – Gentbrugge. Twee auto’s ingeladen en dan tegen halfelf thuis en de mijne nog uitladen en zodanig opgefokt en emotioneel ondersteboven dat ik keihard op Meneer J zijn zenuwen heb zitten werken. Al weken aan een stuk, eigenlijk. Excuses daarvoor maar het ziet er niet naar uit dat het de komende 14 dagen gaat beteren.

Zondag was er tijd voor ontbijt en dan naar het tussentijds verblijf van de mama in Gent – waar ze tot het einde van het jaar gaat wonen en wachten op de oplevering van haar appartement. Auto uitladen (2de verdieping, geen lift) en dan samen met de mama boterhams eten. Compleet onderuit in de zetel gaan hangen en denken dat het nu wel welletjes geweest was.

En toen kwam dus dat telefoontje. Eén van mijn twee overblijvende groottantes is overleden. Ik weet niet wie van u er nog groottantes heeft, maar ik kom aan moederskant uit een familie van hardnekkige langlevers die vinden dat 80 iets voor watjes is. Mijn groottante werd 91. Het ging de laatste weken al niet zo geweldig en mama had ‘s middags al gezegd dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren. En ik weet dat 91 een schone leeftijd is en zo van die dingen, maar ik heb al niet zoveel familie en ik dacht aan al die net verhuisde foto’s waarin ik aan het verdrinken ben, starend naar al die dode mensen die zo’n fundamenteel stuk van mijn kindertijd waren en nu is er weeral iemand weg. Verlies, ik ben daar zo slecht in.

Zo slecht dat ik gisteravond niet alleen wou zijn. En dus bleef plakken en daarna niet in mijn bed geraakte. En dat het best is dat het vandaag een drukke dag gaat worden. Plan voor vanavond: platte rust!

This entry was posted in In 9050, Tleven and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

