Koelkastalarm

Mijn voedselvoorraad is legendarisch. Legendarisch groot, that is. Vorige week ben ik er nog in geslaagd om alleen met wat er in huis was zes mensen vol eten te proppen. Omdat ik zelf vond dat het wat decadent aan het worden was, begon ik een paar weken geleden aan de opkuis van de voorraadkasten. Dat wil zeggen dat ge stilaan de bodem van de schuiven begint te zien. Bij mij zorgt dat voor halve paniekaanvallen want ge kunt toch niet serieus slapen als ge niet minstens van zeven soorten suiker een kilo of drie hebt staan?  En pasta, wie heeft er nu ooit teveel pasta in huis?

Ge ziet natuurlijk bij zo’n opkuisactie wel zeer goed wat ge wel en niet graag eet. Omdat al die vegetarische boekskes zeggen dat het moet, sloeg ik linzen en rode bonen in. Dat blijft staan, ik lust dat gewoon niet. Linzen worden vaak verwerkt tot prut met pap en aan rode bonen (en – oh horror – witte bonen) kan ik zelfs niet denken zonder te kokhalzen. Kikkererwten is ook zoiets, maar daar kan ik precies wel wat beter mee uit de voeten. Er is nog kokosmelk en tomatenpuree, groentenboullion, emmers suiker, gedroogd fruit en een blik perziken. En zo nog wel één en ander: nog vier rode uien, allerlei bakmixen, instantgist, pitten en zaden….

We geraken nu in de fase dat het echt lastig wordt om iets aan te vangen met wat er in huis is, maar ik blijf koppig volhouden. Eerst alles op en dan gecontroleerd opnieuw inslaan. Al moet het wel doenbaar blijven natuurlijk. Ik had nog een pak veggieballetjes in de koelkast staan en heb daar met twee blikken tomaat en een halve kilo champignons en een restje witte wijn een hele smakelijke saus van gemaakt. Geserveerd met macaroni uit de voorraadkast. En het laatste beetje geraspte parmezaanse kaas. ‘t Was zelfs serieus lekker vond ik.

Het vooruitzicht op lege schuiven doet wonderen voor mijn neuroses. Het zicht op een zo goed als lege frigo maakt me eerder een beetje verdrietig. Zo leeg is mijn koelkast denk ik nog nooit geweest. Ik krijg er gewoon honger van.

IMG_1186

This entry was posted in Eten en Drinken and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Koelkastalarm

  1. Affodil says:

    Mijn koelkast komt er zo af en toe wel eens voor (bewuste keuze omdat ik al het voorgaande ook zó goed ken). Toen ik nog een full time job had was zo’n volgepropte voorraadkast een geruststelling. Nu ik de tijd aan mezelf heb, is het eerder benauwend, want nu wil ik opeens alles verser dan vers ipv gedroogd, ingevroren of in blik. Met het gevolg dat ik nu soms wel eens dringend die koelkast moet uitmesten. De gulden middenweg zal wel érgens liggen, maar mijn gps werkt nog niet zo goed …

Leave a Reply

