Kijkt een beetje sip: verhuizende buurvrouw.

Weet ge waar ik ik echt triestig van word? Van de dozen in de living van de buurvrouw. Negen jaar geleden sta ik hier met de mama te kijken naar wat er in het toen net gekochte huis moet gebeuren (alles, dus, en we zijn er nog niet). Mijn huis heeft drie “zusjes” en het zusje hiernaast werd op dat moment door een aannemer onder handen genomen en te koop gesteld.

Een potentiële koper belt aan. Ze wil weten hoe het zit met lichtinval. Het klikt eigenlijk direct. Ze koopt het huis en is al jaren een perfecte buurvrouw. Wij hebben een deal, L. en ik. We zorgen voor elkaar. Poezen eten geven, elkaar uit de nood helpen, uien en melk en een blik tomaten uitlenen…. Alles wat goede buren voor elkaar doen. En meer. Ik heb haar oude salon versleten en mocht een keer of vier op het appartement van haar man in Parijs gaan logeren, zomaar. Ik ging daar al eens uithuilen en zij weet dat ze hier ook altijd eens stoom kan aflaten. We lachen en zeveren en aperitieven. We delen tips, kookpotten, goede adresjes in de stad.

Ze had al een wijze zoon en toen kwam er ook een wijze dochter. Ge geraakt daar aan gehecht, aan zo’n buren. Maar bon, het zusterhuis wordt wat krap voor de ondertussen volwassen zoon, de aanstormende dochter en twee volwassenen waarvan er alvast één regelmatig thuis moet werken. Ik snap dat. Maar toen ze zei dat ze hier net om de hoek een groter huis hadden gekocht deed dat verdomme toch een beetje zeer.

Zelfs gewoon eens gaan kijken schoof ik al op de lange baan (DENAIL!), gewoon omdat het dan “te echt” werd. Maar gisteravond loop ik langs het raam en zie ik de verhuisdozen staan. En dat maakt me verdrietiger dan ik kan uitleggen. Jaat, kweetet, ik kan haar vanop mijn zolder waarschijnlijk in haar nieuwe tuin zien zitten. Jaat, kweetet, ze heeft gelijk en ik wens haar daar het allerbeste. Maar afscheid nemen is NIET leuk en al zeker niet van zo’n geweldige buurvrouw. Dat van die goede buren en die verre vrienden, dat klopt dus wel gewoon hé.

Tju toch…  Zijde wel zeker, liefste L?

This entry was posted in In 9050, Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Kijkt een beetje sip: verhuizende buurvrouw.

  1. bentenge says:

    Fijne mensen zijn echt wel toegevoegde waarde in dit leven. Maar kijk, haar nieuwe huis ligt just around the corner, en elke nieuwe situatie is ook een nieuwe kans. Misschien krijg je er straks nog een extra goede buur bij ?

Leave a Reply

