40 dagen zonder suiker: bijna halfweg

Met vallen en opstaan, maar vooral met erg weinig vallen, eigenlijk. Gisteren is er wel een Raider doorgegaan, maar dat komt omdat ik veel te lang op café hing en dat ik net teveel op had om me zorgen te maken.

Voor de rest: zo goed als foutloos parcours. Met dank aan het lief voor de suikervrije confituur, al probeer ik daar geen gewoonte van te maken want het is echt nodig om van de gewenning aan die zoete smaak af te geraken.

Dingen die gemist worden:

  • Grenadine. Zo erg dat het zeer doet. Thuis kwam er zo goed als nooit cola in huis, maar er was altijd grenadine. Tijdens zomerse vakanties in Frankrijk consequent ingeruild voor “mentalo”, muntsiroop. Er bestaan suikervrije versies van, maar mijn verslaving beperkt zich tot die waarlijk onbeschrijfelijk goedkope brolvariant van de GB of de Colruyt. Nog geen euro voor twee weken verdund suikergeluk, ‘t is voor niet! Dat is het eerste wat ik terug naar huis sleep over een week of drie.
  • Chocomelk: ik lust absoluut geen koffie en mijn relatie met thee is nogal wisselvallig. Als het buiten koud is en ik wil eens iets warms dan wordt het dus chocomelk. Met slagroom, mevrouw? Ah ja, natuurlijk met slagroom! Een alternatief zou warme melk kunnen zijn, maar daar moet ten eerste honing in en ten tweede val ik daarvan in slaap.

En verder eigenlijk niets. Vieze goestjes blijven uit of worden opgevangen met mandarijntjes, een handvol rozijnen, een stukje kaas of zo. Ik knabbel gewoon veel minder tussendoor.

Blijft over: voortdurend op zoek naar “iets”. Een stresskip moet nu eenmaal scharrelen, en nu na de sigaretten en de overdosis cafébezoeken ook de suiker wegvalt is het zwaar om afleiding te vinden. Runescape spelen helpt, zoals het al vaker gedaan heeft. Ik doe daar geen spectaculaire dingen, maar de routine van het spelletje beesten doodmeppen leidt af. Fysiek zijn de ongemakken ook nog niet weg. Ik blijf worstelen met vlagen van intense hoofdpijn.

Balans tot nu toe: nothing is ever easy, maar al bij al is volhouden zelfs voor een suikerjunk als ik best doenbaar.

This entry was posted in Eten en Drinken, Tleven and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to 40 dagen zonder suiker: bijna halfweg

  1. Jeronimo says:

    Kan je eens zeggen welke suikers je precies vermijdt en welke producten, want als ik het zo lees eet je wel nog natuurlijke suikers enzo? dan lijkt het me vreemd dat je zo snel lichamelijke effecten hebt?

    • Ik let wel wat op wat ik eet, maar ik heb niet alles geschrapt, dat klopt. Conserven en zo vermijd ik wel, en ik lees meer verpakkingen. Maar echt alles schrappen is niet aan de orde. Het gaat me vooral om snoep, koekerij, gesuikerde dranken etc.. Ik vermoed dat de reacties vooral te maken hebben met het feit dat ik tot voor kort dagen had ik – en ik overdrijf niet – naast een liter frisdrank ook nog eens ruim een halve kilo snoep/chocolade/roomijs etc naar binnen sloeg.

Leave a Reply

