Ruis

Zegt zij op Facebook dat ze zich op het Lichtfestival aan het ergeren was aan al die mensen die schone lampkens alleen maar door de lens van hun smartphones bezien. Zeg ik: ze heeft gelijk. En ook: ik voel me een beetje betrapt.

Een paar weken geleden staan hier in de koffiehoek twee collega’s vol bewondering naar het ochtenrood en bijhorende bijna fluoroze zon te kijken. Zo rap als de wind haal ik mijn camera boven om net zo rap een collega te horen zuchten: dat kunt ge toch niet op foto zetten, probeer gewoon eens te kijken en van het moment te genieten.

Vrijdag op het lichtfestival: zodanig in de ban van de foto-opportuniteiten op het Sint-Pietersplein dat ik de helft miste en dus nu foto’s heb van iets dat ik beter live had gezien.

En ook nog: nooit meer op de bus de tijd laten verglijden want ik zit met mijn smoel tussen de cover van mijn Kindle of met mijn vingers forever op refresh te duwen op mijn smartphone. Nooit meer inslapen zonder toch nog eens na te kijken of er nu echt niemand mijn laatste Facebookstatus grappig vond. Niemand? Echt niet?

‘s Avonds een rondje lopen om te zien of alles wel deftig is ingeplugd zodat straks mijn wekker nog wel afloopt en mijn boek niet halverwege leegloopt, de laptop nog stand houdt, de tablet blijft draaien.

Op het werk van je VOIP-machine naar je smartphone doorlinken om tijdens vergaderingen waarop je met je tablet “nog iets dringends” zit te doen toch nog de telefoon over knulligheden als bestelbonnummers etc. te beantwoorden.

En dan vraagt een mens zich dus af waar dat vage gevoel van onbehagen, van ik-ben-iets-vergeten-maar-ik-weet-niet-wat vandaan komt. Het gevoel van continu overprikkeld te zijn, van voortdurend iets te missen, van niet te weten….

Wat ik me afvraag: is dat omdit ik stilaan tot de vorige generatie behoor? Hebben al die jonge gasten die daarmee opgroeien daar dan gewoon geen last van? Of komt dat nog? En hoe los ik dat op, want het wordt echt teveel.

This entry was posted in Tleven and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

