Gelezen: een boek over “shopping” – en dat het een wonder is dat ik dat goed vond

Ten eerste: ik haat “shopping”. Het woord alleen al bezorgt me koude rillingen en visioenen van hippe meiden (ieuw!) en trends en meer van die dingen waar ik nooit een zak van ga begrijpen. Kleren kopen is voor mij meestal een zaal van guerilla-shopping: binnenlopen bij e5 of JBC, alles uit de rekken halen waar mijn bovenste balkon eventueel in zou passen (niet erg veel, om eerlijk te zijn en op te scheppen tegelijkertijd) en in minder dan een half uur terug naar huis gaan met een lading kleren waar ik in het beste geval weer een half jaar mee vooruit geraak. Uitzondering: schoenen. Mijn logge lijf heeft één benijdenswaardige troef – u mag nu beginnen kwijlen: ik pas in een ruime 36 schoenmaat. Altijd prijs.

Ten tweede: ik weet begot niet waarom ik aan dat boek begonnen ben, maar ik deed het toch en ik ben daar waarlijk blij om. Hierse:

cover_spent-400x600

Het is niet altijd hoogstaande literatuur, maar in veel verhalen herkende ik mezelf. Van dwangneuroses over een lijf dat niet wil meewerken tot de intieme band die we met winkelen en onze aankopen kunnen hebben. Van wat winkelen zegt over uw relaties met lieven, partners, vrienden, familieleden. Van de dromen van een beter leven, een nieuwe identiteit, hoop, … die nieuwe spullen beloven. En van de radeloosheid van mensen zoals ik die in de spiegel gapen en denken: maak uzelf niets wijs!

Bleef bij: het verhaal van een personage dat een jaar na het overlijden van haar moeder de kleerkast leegmaak en zich afvraagt waarom een rationele vrouw met terminale kanker kasten vol kostbare kleren koopt terwijl de kans dat ze ze ooit zal dragen nul is. En het uiteindelijke besef dat hoop zich niet zomaar laat begraven.

Vooral blij omdat het eens niet over giechelende meiden op shoppingtrip ging, maar over iets wat bij momenten tastbaar is: hoe koop je een identiteit? En wat zegt dat over iemand?

Er zijn betere boeken, maar ook veel slechtere. Eindverdict: met plezier gelezen.

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

