Dingen die je gelukkig maken – Deel V

Lijstjestijd!

‘t Is al even geleden dat ik nog eens de onverbiddelijke positivo uithing, en nu de hele blogosfeer in de ban is van Kelly’s lijstje dacht ik dat ik mij ook nog eens moest smijten. Want zelfs al wil het hoofd niet altijd mee, dan nog zijn er ALTIJD dingen die je gelukkig maken. Zoals daar zijn:

  • Het uitzicht vanop de 8ste verdieping van “Den Belgacom”. Op mistige dagen, op zonovergoten dagen, op verzopen dagen, op ochtendrode en avondrode dagen, op druilerige dagen, alle dagen eigenlijk. Bij de koffie naar Gentbrugge kijken om te zien of het nog rechtstaat, tijdens een vergadering in’t geniep naar de draak op het belfort gapen …. wat een onwaarschijnlijke luxe.
  • Mijn lief. Nog altijd. Na bijna vijf jaar. Wie mij kent weet dat dat een topprestatie is. Van mij, en van mijn lief.
  • Oorstokjes. Ik ben verslaafd aan oorstokjes. Naar het schijnt krijgt ge daar proppen van in uw oren en gebeuren er allerlei verschrikkelijke dingen met uw hersens of zo, maar ik zie een oorstokske en kan alleen maar denken aan hoe intens gelukkig ik ga zijn als ik daarmee in mijn oren zit te frollen. Geen oorstokjes hebben na een douche is een catastrofe. Oorstokjesschaarste, daar word ik NIET gelukkig van.
  • Reisgidsen. Zelfs van plekken waar ik niet naartoe ga. Zo staat er thuis in het boekenrek een gids over Polen en eentje over Sint-Petersburg. Dat zijn plekken waar ik graag eens naartoe zou gaan, maar het komt er gewoon niet van. Dat is niet erg, gewoon lezen en wilde plannen verzinnen is ook geestig.
  • Gestreken overtrekken. Zelf kan ik de moeite niet doen maar als de mama ze gestreken heeft is het feest (ja, mijn mama doet dat voor mij. Zo’n mama is ze nu eenmaal). Hotelbedden: ook al feest. Heel spijtig: er wordt nergens meer met lakens en dekens gewerkt. Als kind deed ik niets liever dan gaan logeren bij mijn grootouders. Bij voorkeur in het bed van mijn tante. Daar waren de lakens zo strakgestreken dat ze vanzelf rechtop konden staan. En ze waren met militaire precisie ondergestopt. Mijn favoriete routine was dan ook: net uit bad, ingewreven met 4711 en verpakt in een kraakverse pijama tussen matras en lakens schuiven zodanig dat de lakens amper verschoven. En dan dwangbuisgewijs slapen. Dekbedden zijn handiger, maar lakens … ik mis ze.
  • Bakken. Koekjes en taarten en uw huis dat drie dagen erna nog naar suiker ruikt. Geleerd van de mama. Mensen die een botercake kopen in de winkel vind ik rare mensen. Ik kan u leren hoe ge een cake bakt met vijf minuten voorbereiding en welgeteld één kom afwas. In die tijd geraakt ge gewoon in de winkel niet. En ge bespaart op geurkaarsen. En iedereen gaat u graag zien.
  • Het verschil tussen de geïsoleerde en de niet-geïsoleerde vloer. Het oorspronkelijke stuk van het huis staat bovenop een kruipkelder, de recente aanbouw staat op een laag schuim (en nog wel vanalles, maar vooral schuim). Als ge op uw blote voeten van de living naar de keuken gaat, dan is het eerst warm en daarna koud. En terug – o verrassing – is dat omgekeerd. Ik vind dat geestig.
  • Mijn favoriete cafébaas die als een uitgehongerde mens mijn meegebrachte eten naar binnen draait. Om mij te plezieren tegenwoordig af en toe zelfs met een vork. Ik blij, hij blij, iedereen blij.
  • Spruiten en bloemkool eten als het lief niet thuis is, onder het mompelen van “hoe kunt ge dat nu niet lekker vinden?”.
  • Kriek drinken op het eerste terrasje van de lente.

De rest is voor een volgende editie.

This entry was posted in #geluk, Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dingen die je gelukkig maken – Deel V

  1. Veronique says:

    Sommige puntjes zou ik zelf kunnen geschreven hebben, zoals dat tweede: hier ook bijna vijf jaar samen (volgende week!) en ook hier is dat een ongeziene en onverwachte topprestatie! 🙂

    Dat van die oorstokjes heb ik niet, maar mijn lief wel. Ik doe mijn best om daar niets meer over te zeggen.

  2. bentenge says:

    Leerpunt : ik moet dus dringend eens op mijn blote voeten door je huis drentelen… 😉

Leave a Reply

