Het beest getemd: prei waar zelfs ik bijna van zou durven eten. Bijna!

Prei en ik, dat is geen leven. Net zoals het lief en spruiten nooit een samenlevingscontract gaan afsluiten. Wat ik behoorlijk bizar vind. Want werkelijk niets ter wereld is lekkerderder dan spruiten, aangestoofd in net teveel boter en met wat peper en grof zout op een teljoor gemikt. Maar bon.

Prei, dat roostert dus ook al perfect. In stukken snijden van een centimeter of 6,7, 8 …. ge ziet maar. En dan op een bakplaat in de oven op 220 graden, bedrizzeld met wat olie, peper en zout. En dan denkt ge dus dat dat vanzeleven niet gaat garen en dat het droog gaat zijn en zo. Maar na een dik kwartier roosteren is dat dus vanbinnen zo mals als iets.

IMG_0210

In de lengte doormidden snijden en er een loempiadingske van maken met een vierde van een vel filoodeeg. Inkwasten met losgeklopt ei en er wat sesamzaadjes over strooien. En dan terug de oven in, tot ze bruin genoeg zijn.

IMG_0215

Ik ben nog aan het broeden op het dipsausje dat erbij komt, maar ik denk dat het iets met yoghurt en blauwe kaas gaat worden.

This entry was posted in Eten en Drinken, Kookstuipen and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Het beest getemd: prei waar zelfs ik bijna van zou durven eten. Bijna!

  1. fiekefatjerietjes says:

    Dat ga ik nekeer proberen, prei roosteren. Klinkt superlekker!

  2. Kaatje says:

    De geroosterde prei was heerlijk! Bij de Carrefour was echter geen filoodeeg, dus kocht ik loempiavellen. Die bakken echter niet mooi in de oven en waren ook niet echt lekker.

Leave a Reply

