Marokkaans geïnspireerde stoofschotel

Collega L kwam op de laatste werkdag van het jaar aandraven met een kerstgeschenk voor zijn dochter: het boek Vegetarische tajines en couscous van Ghillie Başan.

9789048310302

In ruil voor een tip over waar hij de nodige kruiden kon vinden (Spice Bazar) mocht ik er even in bladeren. Ik was na zes bladzijden al helemaal verkocht. Serieus, 15 euro kost dat ding en alleen al bladeren maakt een mens gelukkig. Voor wie het ook in huis wil halen: het wordt zowat overal online verkocht,maar voor exact het zelfde bedrag krijg je er van het Paard een vriendelijke glimlach bij. Ge weet waar naartoe!

Probleem: ik heb geen tajine. Enfin, ik heb er wel eentje maar die is aan de kleine kant. En omdat ik gisteren vond dat er in deze periode van vreetpartij na vreetpartij nog wat bij kon, moest ik mensen optrommelen om last-minute mijn kuren uit te werken.

Het werd een gekruide Marokkaans geïnspireerde ovenschotel. En omdat ik ook iets dekselachtigs wou heb ik dat logistiek azo opgelost:

IMG_0162

Twee grote braadsledes op elkaar gestapeld. Slim dat ik ben, het heeft geen naam.

Erin kwamen eerst gehalveerde aardappels, grof gesneden wortels en stukken rode ui, in een bodem van groentenbouillon met couscouskruiden. Na een dik half uur in de oven kwam daarbij:

  • 2 in grove stukken gesneden courgettes
  • 4 in repen gesneden paprika’s (twee gele, twee rode)
  • een halve kilo diepvrieserwtjes
  • een bos groene asperges
  • wat gedroogde pruimen en abrikozen
  • drie tenen look in grove stukken
  • peper en zout
  • nog een deftige scheut bouillon
  • een beetje olijfolie

Dat heeft ruim twee uur staan sudderen op 180 graden. Af en toe eens rondhusselen en aan het einde van de rit zag dat er zo uit:

IMG_0163

Dat was dik in orde, eigenlijk.

This entry was posted in Eten en Drinken, Kookstuipen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

