Kerststemming, but not really

Zit ik me af te vragen waarom ik vandaag precies zoveel last heb van zondagavondblues nu het werkjaar op zijn allerlaatste benen loopt. Nog maar anderhalve dag op kantoor en het zal rustig doorwerken worden wegens veel collega’s alvast met verlof en dan doe ik van kerstvakantie tot 5 januari. Maar bon, het is een jaarlijkse traditie: de put van de feestdagen. Ik haat ze, niets aan te doen.

Iets prangender is het agendaprobleem: en ik ga dit doen en dat en nu het vakantie is kunnen we si en la en nog vanalles. Dit weekend was er al een beetje repetitie: bed verschoven, kledingrek anders ingedeeld, beetje gepoetst, kringwinkelzakken gevuld. Morgen was ik ook graag thuisgebleven want het resultaat van een opruimvlaag is meestal een volle trap: dingen die omlaag woonden moeten opeens om onduidelijke redenen naar omhoog (ah ja, dat is toch vééééééél logischer) en omgekeerd. Resultaat is dat het er om acht uur allemaal veel erger uitzag dan deze morgen en een extra dag opruimen er wellicht zou voor zorgen dat het hier in huis allemaal perfect zou zijn enal (yeah, right) en vertrekken morgenvroeg meer dan een klein beetje zeer gaat doen.

Punten voor mezelf voor: niet naar den Bombardon trekken vanavond, zelf geheel en al autonoom de radiatoren ontluchten als een boss, het aanrecht zo goed als leeg en proper gekregen, de cadeautjes voor de metekindjes gekocht (en al een beetje uitgedeeld, mijn favoriete moment van het jaar – kijk, toch een klein beetje feest). Minder goede punten voor: niet buiten komen vandaag, een vreselijk rotmens zijn (jaja, ‘t is weer van dat), algemene melancholie en de dwingende behoefte om orde in de chaos te scheppen.

Controle, controle, grip op de dingen. Is het niet op mijn hoofd en niet op mijn leven, dan toch op de volgorde waarop de truien in de kleerkast hangen: per regenboogvolgorde. Neuroses, meneer, mevrouw, ‘t is iet.

Plan voor morgen: tijdens de middagpauze een kalender opstellen van de vakantiedagen met heel veel rustmomenten en veel wandelen. ‘t Is nodig.

This entry was posted in Tleven and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kerststemming, but not really

  1. bentenge says:

    In deze periode van het jaar probeer ik doorgaans niet te veel verlof te nemen (als het niet moet).

Leave a Reply

