Betoging

Donderdag was het grote betoging en ik heb daar – volksverrader als ik ben – enthousiast aan meegedaan. ‘t Was behoorlijk indrukwekkend, eigenlijk. Ik ga het hier niet de hele tijd over politieke dinges hebben, maar voor mij is de essentie een beetje: ik ben niet overtuigd van de argumenten die gebruikt worden om mij (onaangenaam maar niet zo heel erg, ik red het wel) en vele anderen (wel erg, want er zijn er nu al teveel die het amper redden) alleen de kosten te laten dragen van dingen waar wij niet eens verantwoordelijkheid voor zijn (Luxemburg? Bankencrisis? iemand?).

Ik heb het soms lastig met het “linkse” alternatief waarbij de slogan “behoud van de koopkracht” mij niet warm doet lopen. Onze koopkracht, die is voor veel mensen eigenlijk al waanzinnig hoog. We doen maar op, we kopen maar raak, we gooien maar weg (ik ook, ja). Is dat dan echt waar we voor op straat moeten komen? Ik maak me eerlijk gezegd – vanuit mijn luxepositie, dat besef ik maar al te goed – meer zorgen over de toekomst van onze planeet, over de toenemende ongelijkheid, over het verschuiven van macht van verkozen politici naar aandeelhoudersvergaderingen, over de hele cultuur van responsabilisering en efficiëntie en al die lelijke woorden die alleen maar gebruikt worden om aan mensen duidelijk te maken dat ze hun plan maar moeten trekken. Dat als dat niet gaat ze gewoon kunnen verrekken, want het is hun eigen schuld. Ik hou niet van dat discours. Het is niet mijn wereld.

Moe en verdrietig word ik ook van alle internetfora. Nijdige, jaloerse, wantrouwige, enggeestige, wraakzuchtige, leedvermakige commentaren. Van rechts en van links. Oh man, wat moet dat lastig zijn om elke dag zo uit je bed te komen. En triestig ook. Wie erop reageert krijgt in het beste geval te horen dat hij een naïeve idioot is, in het slechtste geval dat hij moedwillig meewerkt aan de ondergang van de Westerse beschaving. Dat opjutten en stoken en dat tegen elkaar opzetten van mensen, daar komt alleen miserie van. Ik ben daar niet voor.

En ja, ik heb ook gezien wat er donderdag in de nasleep van de optocht gebeurde. Ik liep in al mijn wereldvreemdheid zelfs recht op het uitwaaierende traangas af. Maar ik zag toch vooral veel bezorgde mensen, en oprechte verontwaardiging. En voorbeeldig gedrag, dat ook.

IMG_9388 IMG_9396 IMG_9397

This entry was posted in Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Betoging

  1. bentenge says:

    Bij momenten heb je geen idee denk ik hoe eens ik het met je ben.
    Mijn vraag op facebook was een oprechte, maar ik besef heel goed dat ze enerzijds slecht getimed was en anderzijds via een verkeerd medium gebracht. Ik geloof niet meer in “links” wegens hun koopkracht/index discours, maar geloof evenmin in rechts. Helaas ligt er in onze huidige politieke wereld niets tussenin.

Leave a Reply

