Die ene gebeurtenis die je leven voorgoed veranderde – #projectblogboek

Die ene? Moeilijk, wegens het zijn er nogal wat. De dag dat mijn ouders het voor gezien hielden en de wereld omviel. De dag dat ik besliste dat ik toch liever in Gent dan in Brussel wou studeren, de dag dat de Vlaamse Infolijn een vacature publiceerde, de dag dat mij grootmoeder opeens met een hoofd vol mist verder moest, de dag waarop ik tegen mijn intuïtie in een relatie begon die geen spaander van me heel liet en de dag dat ik eindelijk de moed vond om er van weg te lopen… allemaal dagen en gebeurtenissen die mijn leven ondersteboven keerden waarna het nooit meer werd als ervoor.

En dat zijn dan alleen nog maar de “grote” dagen.

Een paar jaar geleden was er een kleine dag, de dag waarop ik vond dat ik me maar eens op de couchsurfingwebsite moest registreren. Zonder de middelen om zelf te reizen en met een grote honger om de wereld dan maar zelf binnen te halen was dat een van mijn betere plannen. Sindsdien zijn hier een tiental mensen voorbij gekomen. Geen massa, maar dat zou ik ook niet willen. In elk geval waren het elke keer opnieuw verfrissende ontmoetingen met mensen van elders. Van boeiende verhalen en van zo fier als een gieter door Gent wandelen en zien hoe de stad ook hun hart inpalmt. Van lange gesprekken en korte nachtjes. En van vertrouwen.

Vooral van dat laatste. Hier lopen geregeld wildvreemde mensen door de living. Ze hebben de sleutel van de voordeur op zak. Er zijn honderdduizend redenen om daar allemaal schrik van te hebben. Maar het gekke is dat er helemaal niets ergs gebeurt. Mensen zijn meestal gewoon lief en vriendelijk en behulpzaam en vrolijk en zo. Ze zitten niet met hun vingers aan je spullen en ze zijn er niet op uit om je geld af te luizen of je kwaad te doen. Die vaststelling, die rotsvaste overtuiging dat mensen geen klootzakken zijn, dat maakt me gelukkig. Ik haal er zo ontzettend veel plezier uit. Je leven veranderen, dat hoeft allemaal zo drastisch niet te zijn.

This entry was posted in #geluk, #PROJECTBLOGBOEK, Gent, In 9050 and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Die ene gebeurtenis die je leven voorgoed veranderde – #projectblogboek

Leave a Reply

