Boekenkastfrustratie

Weg, weg, alles moet weg. Dat komt hier wel vaker voor. Het grootste probleem op dit moment is literair van aard: hoe en waar bergt een mens boeken op?

Sinds een jaar of drie ben ik een Kindle-mens. Alleen al het idee dat je kan rondlopen met 3.000 boeken in je sjakosj, en dat je daar op elk willekeurig moment nog boeken kan bijplamuren maakt me gelukkig. De bladspiegel is perfect. Het ingebouwde lampje is een zegen voor bedlezers.

Maar voor ik een Kindle-mens werd kocht ik dingen op papier. En nu soms nog, omdat Amazon ze niet heeft of omdat ze gewoon mooi zijn en je ze wil bepotelen. En dan zijn er nog de sentimentele (kinder-)boeken en de gekregen boeken. Na een paar drastische boekenopruimacties bleef er van de oorspronkelijke 40 strekkende meter nog acht, misschien 10, over. Voor iemand die graag leest is dat vermoedelijk weinig. Maar het is nog steeds teveel omdat ik er niet aan uitgeraak hoe en waar ik ze best opberg.

Ik hou van boeken, maar hun onregelmatigheid maakt me onrustig. Neurotisch, moi? ‘t Is maar een gedacht! Liefst van al verdwijnen ze dus achter deuren. Een mens komt dan al eens bij Billy uit. Probleem: die dingen zijn – net zoals elke boekenkast in het universum -TE DIEP!

Alleen maar om mij te ergeren heeft de Liga van Boekenkastproducenten unaniem beslist dat boekenkasten 28 – 30 cm diep moeten zijn. Ik heb er daarnet mijn meetlat bijgehaald omdat ik mijn gelijk graag in centimeters uitdruk: 18 centimer en vaak veel minder – zo zien boeken eruit. Die extra 10 tot 15 cm dient om stof te vangen of om boeken – de horror – in twee rijen te zetten. En dus komt hier in huis geen Billy.

Ik heb het internet al bedolven onder allerlei combinaties van zoektermen en elke keer opnieuw krijg ik er rode boebels van. Dit is géén boekenkast, en dit ook niet! Een boekenkast is 20 cm diep en heeft bij voorkeur deuren, tenzij je niet van het type bent dat nagelbijtend van frustratie rechtspring om op kleur of grootte te sorteren.

Laten maken zou natuurlijk de leukste optie zijn, maar budgettair wordt dat wat lastig. Zelf maken zou ik met mijn twee linkerhanden nog net aandurven als het niet te technisch wordt. Maar ook daar leverde google niet echt een antwoord. Of het is te ingewikkeld, of het is gewoon niet mooi, of nogietsanders.

Het kan ook zijn dat ik gewoon iets moet hebben om over te zagen.

This entry was posted in Boeken en muziek en films enal, Wonen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

