Tussen uw oren

Het is moeilijk te zeggen of het tussen mijn oren zit, of dat het effectief aan de pillen ligt. Maar het valt niet te ontkennen dat de storm in mijn hoofd wat is gaan liggen en dat mijn humeur er de laatste dagen met sprongen op vooruit is gegaan. Voor het eerst zorgen de woorden “terug aan het werk gaan” niet voor hyperventilatie. Ik ben nog steeds gespannen als ik in de auto stap, maar ik hoef niet langer met mijn vinger op de knop van het raampje rijden om het meteen te openen als ik het benauwd krijg. Ik kan al eens smakelijk lachen, vooral met de kuren van het jongste metekind waarvan ik nog een hilarische versie van de nieuwjaarsbrief (“oefening”, in zijn woorden – wegens anders te moeilijk om uit te spreken) tegoed had.

Alles gaat goed. Of toch een beetje. Het plannen lukt zoals verwacht niet echt. Het drie keer per dag deftig eten al helemaal niet. En buitenkomen, mjah; wisselend succes. Vrijdagavond nog even in het café om de hoek gezeten, en dat ging wel maar dat liep toch niet over. En na een dik uur was het wel weer welletjes geweest. Gisteren dan een dosis kindergeluk. Goed gelachen, maar na een uur of vier was mijn emmer behoorlijk vol.

Ik denk dat ik daar vandaag een beetje de rekening voor betaal. Meer dan wat opruimen en een taartjesstuip deze middag zat er niet in. Ik heb mezelf zes uur geleden in deze zetel geparkeerd, en daar zit ik nog steeds. Beetje op mijn laptop prullen, meer zit er niet in.

Op zo’n momenten wil ik eigenlijk alleen maar alleen zijn, met rust gelaten worden, wegkruipen in een hoekje en daar stilletjes blijven zitten. Bij voorkeur voor altijd. Ik neem mezelf voor om morgen een frisse start te nemen, met plannen en zo. Maar alleen al het intikken ervan in mijn agenda maakt me zenuwachtig. Ik wil helemaal  niets te doen hebben, ik wil alleen maar wezenloos de tijd opmaken.

En toch … ik had een week geleden niet kunnen vermoeden dat ik me bij momenten zo “goed” zou voelen. Het moet zijn dat het helpt. En dat is alvast een stapje in de goede richting.

This entry was posted in Zwartgallig gezaag. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

