Mindfulness – Les 1: de strijd tegen de rozijn

Ok, vandaag was niet de beste dag om ermee te beginnen. Alleen al het boodschappenlijstje opstellen deze middag was een brug te ver. Mensen binnensmonds (en soms ook net hoorbaar) voor kutwijf uitschelden omdat ze het verdomde lef hebben hun winkelkar op de voor mij slechts denkbare plek achter te laten. Vloeken op de onnozelaars die niet snel genoeg van voor mijn voeten weg zijn. De mens voor mij aan de kassa nog net geen zetje geven als hij er niet in slaagt zijn boodschappen snel genoeg in zijn belachelijke rugzak te proppen…. Woede, onmetelijk veel woede.

‘t Zal wel zijn dat het dan geen goed idee is om drie kwartier op de grond te liggen om naar onzin te luisteren. Adem door uw linkerknie en zo, en laat uw tenen los en voel de ruimte tussen uw wenkbrauwen. En terwijl u bezig bent, voel dan hoe uw adem van de top van uw hoofd naar uw tenen stroomt. Serieus? Menen ze dat nu echt? ‘t Is niet dat ik het niet geprobeerd heb, maar langer dan een halve minuut heb ik het niet volgehouden.

Ik had me met plezier een half uurtje in dat toch al overlopende hoofd van mij verscholen, maar helaas diende zich elke keer opnieuw die pastoorsstem aan die me klagerig opdroeg om mezelf te vergeven voor mijn dwalingen en mezelf met vriendelijkheid aan te manen terug in mijn aandacht te zakken. Of zoiets. Irritant dat dat was, het heeft geen naam. Ik ben te goed opgevoed om met de deuren te slaan, maar het heeft niet veel gescheeld.

Volgende week zal het vast beter gaan. Dacht ik, heel even. Tot bleek dat ik eigenlijk geacht werd die oefening deze week elke dag te doen. En dat we ze volgende week nog eens gaan hernemen. Dat zal dan zonder mij zijn, vrees ik. Misschien moet ik gewoon doorzetten? Het is niet de eerste keer dat ik van gedacht verander. Misschien zet ik hier over een week of vier laaiend enthousiaste berichten over hoe het mijn leven veranderd heeft enal. Wait and see … of niet, natuurlijk.

This entry was posted in Tleven, Zwartgallig gezaag. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

