Oh nee, administratie!!

Administratie doen is op zijn zachtst gezegd niet mijn strafste kant. Ik word al zenuwachtig van zodra ik een omslag met een ruitje zie, slaag er om één of andere reden haast nooit in om in één keer de juiste knopjes van het bankmachientje in te tikken en kan stilaan een buitenverblijf kopen van alle nalatigheidskosten die ik ooit heb opgehoest.

Ik doe krampachtige pogingen om dat wat onder controle te krijgen. Zo vond ik een paar jaar geleden in de koopjeshoek van Ikea een handige sorteerkast. Drie lades vol mapjes heb ik nu, allemaal netjes gelabeld. De initiële opvuloperatie heeft me iets meer dan een dag gekost, maar sindsdien kan ik u feilloos laten weten hoeveel ik met mijn bankkaart heb betaald op 6 februari 2006 bij Delhaize (of zoiets). Ik ben daar trots op, ik.

Ook voor wat het onderhoud van die dingen betreft heb ik in de loop van de jaren een vrij waterdicht plan ontwikkeld. Vooraan in de bovenste lade zit de map “te sorteren”. Alles wat binnenkomt en waar ik niet direct iets mee moet doen, of waarmee ik al iets mee gedaan heb (bvb een betaling uitgevoerd) komt hier terecht. Als de map aan alle kanten begint uit te puilen is het weer tijd voor een uurtje opruimwerk. Dingen die niet in de ladekast horen, dingen voor de papiermand, dingen die in een ander mapje moeten geraken… ik stel dat altijd uit maar eenmaal bezig denk ik altijd dat ik dat eigenlijk echt wel graag doe en achteraf ben ik ook mateloos gelukkig met het resultaat. Mijn hele leven. In mapjes. Wow!

Zolang alles een beetje goed gaat loopt alles dus een beetje goed. Maar in het leven blijft zoiets natuurlijk niet duren, en af en toe geraak ik behoorlijk verstrikt. Ik heb gewoon schrik. Zo heb ik mijn bankoverstap jaren uitgesteld omdat ik er van overtuigd was dat werkelijk mijn hele leven in de soep zou draaien omdat niets meer betaald zou worden en de deurwaarder op de stoep zou staan en mijn oude bank (Fortis) mij tot diep in de nacht zou bellen om mij fysiek te bedreigen en de nieuwe bank (VDK) op geen zak zou trekken (klopt niet, ze doen dat prima) en dat ik mijn huis zou kwijt geraken omdat ze bij AXA niet met die van VDK zouden willen babbelen (doen ze natuurlijk wel). Ik trap al eens door, ja. Om dan vast te stellen dat ik welgeteld één keer terug naar de bank moest om iets recht te zetten en dat de juffrouw bij Fortis zo professioneel was om niet te laten merken dat ik een kutwijf was dat haar job bij het huisvuil zette toen ik mijn rekeningen ging stopzetten. Bankoverstap? Piece of cake, datte.

Ook met het overstappen naar een nieuwe energieleverancier heb ik jaren gewacht. Ik, die hele lappen tekst zat te schrijven over hoe eenvoudig dat wel was om te veranderen en die uit het hoofd kon zingen hoe dat juist zat met de verbrekingsvergoedingen en zo, wegens informatiebeheerder voor de VREG bij 1700. Maar zelf durfde ik dus niet. Want dat ging in de soep draaien, en ze zouden mij afsluiten, en ik zou weken later teruggevonden worden in een bevroren bad met ijspegels aan mijn wenkbrauwen en zo. Enfin, je kent mij al een beetje…. Maar zie, ik liet een jaar of drie (ik kan dat opzoeken wanneer precies, want ik heb daar een mapje voor) aan de mensen van Essent weten dat ik mensen van Electrabel een beetje beu was en die waren daar zo content mee dat ik op een hik en een wip was overgestapt zonder klachten, ellende of vastgevroren chauffagebuizen.

Totdat….

Twee jaar geleden komen ze mijn meter vervangen. Van een log monster in een nog veel logger monster, wat mij doet vermoeden dat de ontwerpers van zo’n ding alvast niet in een rijhuis wonen. maar bon. Eindstand oude meter wordt genoteerd, beginstand nieuwe meter wordt genoteerd en hopla, we zijn weer vertrokken.

Eindafrekening van dat jaar klopt. Ik moet een beetje bijbetalen of ik krijg een beetje terug (ik kan dat opzoeken, ik heb daar een mapje voor), iedereen content. Dit jaar komen ze in september opnieuw de meterstand opnemen. Live, deze keer. En een paar weken later zit er een brief van Essent in de bus. Of ik aub 2.861,79 euro wil bijleggen want dat ik zomaar eventjes drieduizendmiljoen kwh heb verbruikt.

Kijk, dan gaat bij mij het licht uit. Onheil, catastrofes, het einde der tijden. Ik zie mezelf op zoek gaan naar een job in’t zwart in één of ander café, overlevend op eindereeksbrood en kraantjeswater om het hoofd boven water te kunnen houden. In gedachten ben ik al mijn afspraken van de komende maanden aan het afzeggen want dat gaat allemaal veel te duur zijn, en wat gaan de mensen zeggen als ik geen cadeautjes kan kopen voor onder de kerstboom. Ik ben echt niet aan het zeveren. Hartkloppingen, acute hoofdpijn, zin om gewoon weg te lopen. Ik vraag mezelf zelfs ernstig af of dat kan, een lek zoals bij de waterleiding, maar dan met elektriciteit. In volle paniek bel ik Essentman op en het enige wat ik begrijp op het einde van het gesprek is: we hebben ons een beetje misteld, maar maak u geen zorgen want het komt goed. Merci Essentman, merci. Ze bevestigen dat zelfs per brief:

” We hebben gemerkt dat de energie die we u leverden, niet helemaal correct werd gefactureerd…. We hebben dit rechtgezet”. 

Jeuj! Feest! Nieuwe schoenen!!

Een week later kom ik thuis en ligt er een nieuwe brief op de mat. Dat ze zich toch niet misteld hebben en dat ik die 2800 euro toch moet opleggen. Ik probeer zo gelaten mogelijk naar boven te gaan, alwaar Meneer J zijn gezicht staat te scheren. Vermoedelijk is hij al lang blij dat ik niet weer compleet hysterisch sta te daveren, en belooft me dat hij zelf eens zal bellen. Een kwartier erna bereikt de man een heldenstatus. Een en al cool zit hij met zijn leesbril op, gewapend met mijn facturen, een stylo en eindeloos veel begrip voor ingewikkelde papieren met de telefoon aan zijn oor. Ijzig kalm legt hij aan Essentvrouw uit dat wij geen cannabiskwekerij runnen in de kelder en dat dat verbruik compleet absurd is. Na een hartelijk gesprek van een half uurtje gaat opeens zijn lamp aan.

Wat is er gebeurd? Wel, in plaats van rekening te houden met het verschil tussen de vorige eindstand van de nieuwe meter en de nieuwe eindstand van de nieuwe meter, werd er gerekend met de eindstand van de oude meter en de eindstand van de nieuwe meter. Daar kunnen ze bij Essent niets aan doen, want die cijfers komen van Imewo. Dus moet Imewo eerst rechtzetten, en dan kan Essent vrolijk herberekenen. Een kwartiertje uitleg aan Imewomeneer volstaat opdat ze daar hun fout inzien en een aanpassing beloven.

Terug bij Essent vernemen we dat ze die gruwelijke factuur eerst gaan blokkeren tot er nieuwe gegevens zijn. Mijn maandelijks tussentotaal komt wel gedurende een maand op 320 euro te staan, maar wordt dan daarna meteen rechtgezet. Fijn! Hoera! Twee paar nieuwe schoenen!

Vandaag bel ik – na mezelf net geen moed ingedronken te hebben, ‘t is nog veel te vroeg op de dag – zelf eens naar Essent om te horen hoe het ermee staat. De gegevens van Imewo zijn binnen en worden verwerkt. Mijn maandelijks tussentijds bedrag gaat naar beneden in vergelijking met vorig jaar. En waarschijnlijk zal ik dus niets meer moeten opleggen.

Opgelucht ademhalen dus, totdat ik eens kijk naar het papiertje waarop ik net mijn meterstanden heb genoteerd, kwestie van voorbereid aan de telefoon te zitten. En ik naar de eindmeterstanden op mijn afrekeningsfactuur kijk. En blijkt dat mijn nachtteller al sinds de meteropname twee maand geleden (en god weet hoe lang ervoor) niet is opgeschoten. Waarna ik naar Imewo bel om dat te zeggen en zij me laten weten dat er waarschijnlijk een defect is (ah ja, zover was ik ook al). En dat ze mij gaan bellen om te komen herstellen. En dat ze dan mijn verbruik gaan herrekenen zodat mijn nachtverbruik van de laatste twee maanden ook effectief als nacht wordt aangerekend. En dat ze die gegevens dan gaan doorsturen naar Essent om een herberekening te doen.

Welgeteld twee minuten ben ik gerust geweest. Nu zijn de mieren weer op wandel in mijn hoofd.

This entry was posted in Tleven and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

