Sla dat dan toch gewoon plat – First world problems

Geen uitdrukking waar ik zo’n hartsgrondige hekel aan heb als “first world problems”. Jaja, ik weet ook wel dat een nacht slecht slapen minder erg is dan ondervoede kinderen en klimaatoorlogen. Heus, ik lees af en toe eens wat nieuws en zo (niet te veel, ik word daar meestal alleen maar neurotischer van dan ik al ben) en ik stond daarnet in de keuken mijn meegebrachte waterfles bij te vullen met kraantjeswater en zo.

Maar dat neemt niet weg dat slapeloosheid en stress geen probleem kunnen zijn. Of lange files, of zere voeten van te kleine schoenen. Of een volgeboekte cursus. Of oude mensen die allemaal tegelijk beslissen dat zij hun boodschappen liefst op zaterdagmorgen doen. Of al die dingen waar ik mij aan kan ergeren, vooral als ik te weinig geslapen heb en de stress me in zijn greep heeft.

Zoals nu dus, de laatste weken. Waarop ik soms nog amper kan slikken omdat mijn keel in de knoop ligt. En ik effectief compleet overstuur geraak omdat ik effectief met vier boeken tegelijk bezig ben en telkens opnieuw panikeer omdat ik terwijl ik in één exemplaar bezig ben, ik niet tegelijk het tweede kan lezen. En dat dat dus blijft liggen.

Hartkloppingen, angst, misselijkheid, slapeloosheid. Het is ongetwijfeld veel en veel minder erg dan Syrië. Absoluut. Maar dat first-world-problem-argument, daar sla je echt alles mee dood.

This entry was posted in Tleven and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

