Balans van drie jaar veggie

Zo nu ongeveer moet het geweest zijn dat ik drie jaar geleden de knop heb omgedraaid. Ik werd het zoveelste slachtoffer van Jonathan Safran Foer. Ik, de grote kanibaal. Verslaafd aan charcuterie en américain préparé. Verslinder des biefstukken, in bloed gedrenkt. En opeens was het gedaan. Ik kon niet meer naar mijn bord kijken zonder het beest achter de blinde vink te zien.

Zondig ik? Ik vrees dat ik ja moet zeggen. Ik eet absoluut geen vlees, vis, schaaldieren en wat dan ook, maar kaas is vanzeleven niet altijd veggie, en ook gelatine krijg ik bij momenten nog binnen. Ik probeer daar zoveel mogelijk op te letten, maar bon. En misschien maak ik nog wel links en rechts fouten.

Voel ik me gezonder? Maarbaneen! Chocolade, kaas, taart, chips, vettigheid en suiker, alcohol … ik kap dat allemaal lustig naar binnen. Afgevallen ben ik niet, en gezonder ben ik waarschijnlijk ook niet. Ik eet wel veel meer groenten dan vroeger, en ik lust ze ook liever. Fruit was sowieso geen probleem, altijd al graag en veel gegeten.

Heb ik dan nooit geen goesting om mijn tanden in een kippenboutje te zetten? Niet echt, nee. Ik mis het soms wel, vooral de geur van gebraad en zo. Maar het zit raar in elkaar. Ik kan watertanden bij het zicht van een lekker krokant gebakken frikandon en tegelijkertijd zitten walgen van het idee dat ik dat in mijn mond zou moeten stoppen. Urghhh, echt niet.

Is dat dan niet lastig? Soms, al zou ik het eerder vervelend dan lastig willen noemen. Er staat weer geen zak op de kaart, bijvoorbeeld. Of ik bezorg vrienden en familie extra rompslomp. Er zijn plekken waar ik niet meer naartoe kan, en daardoor kan mijn gezelschap dat ook niet altijd. Niet altijd geestig. gelukkig is Gent niet voor niets de veggie-hoofdstad van Europa (ahum!).

Is het nu genoeg geweest? Nope, ik ben nog altijd blij met mijn beslissing. Misschien dat ik ooit wel weer vlees of vis eet, maar voorlopig zie ik dat niet echt gebeuren. Soms twijfel ik zelfs over de vegan optie, maar dat lijkt me niet echt haalbaar op dit moment. Ik heb al serieus in mijn melkconsumptie geschrapt, maar kaas is mijn tere plek. We zien wel.

This entry was posted in Eten en Drinken and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

