Budgetplanning april

Hela Hola …

Ik begin dat spel in de vingers te krijgen. Ik blijf consequent registreren (zelfs van die belachelijke twee-euro dinges). Volgens mij zit mijn onderverdeling in groepen nog steeds niet helemaal juist, maar ik hou ze voorlopig maar aan, al was het maar om te kunnen blijven vergelijken.

Ik was vooral trots op het eindresultaat: in totaal 4.64€ over budget. En nee, ik heb me niets ontzegd. Al merk ik wel dat ik steeds beter let op grotere uitgaven (zoals kledij). Zwakke punten blijven:

  • kleine uitgaven: iets meer dan dubbel zoveel als voorzien, al komt dat omdat ik ten eerste erg weinig voorzien heb, en ten tweede ik nog niet echt heb beslist waar een broodje over de middag hoort (bij uit eten, bij boodschappen, bij kleine uitgaven?)
  • “Erger” is het gesteld met “uit eten”. Bijna drie keer zoveel als voorzien, al denk ik dat ik daar gewoon niet realistisch ben bij het opmaken van mijn startbudget. Maar ook: etentjes met Meneer J zijn meestal volledig voor mijn rekening, en dat loopt dan natuurlijk wel erg snel op
  • Wonen: serieus, het is de Gamma, een plankje hier en wat potgrond daar en het was op. Ook hier; misschien wat laag ingeschat.
Alles bij elkaar ben ik wel blij met het resultaat. Slechts driekwart van het boodschappengeld opgedaan, dat moet voor mij een record zijn. De voorraadkasten slinken wel wat, maar heel eerlijk: ik overdreef daarin. Met minder dan 10 kilo bloem en 10 kilo pasta in de kast word ik nerveus. Uiteindelijk komt dan een moment waarop je moet vaststellen dat alles tegen de vervaldatum aanloopt en dat trekt natuurlijk ook weer nergens op.
Kijk, het is niet dat ik het echt echt nodig heb. Het is geen ramp als het eens niet lukt. Maar het is wel fijn om te zien waar alles naartoe gaat, en eens stil te staan bij waarom je nu weer met geld aan het gooien bent. En of dat echt wel nodig is. Ik hoef niet zo’n consuminderaar te worden omwille van de centen, de heilige centen. Maar ik vind het wel leuk om te denken dat wat ik nu al heb ook al goed is. Dat ik niet absoluut nog meer bij elkaar hoef te schrapen om gelukkig te zijn. Volgende maand: opnieuw

This entry was posted in Tleven. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

