Dok is de max

Alweer om, dat weekend. Alweer te snel. ‘t Was nochtans wijs. Dok ging weer van start en Dok is mijn absoluut favoriete plek in de hele wereld. Zonder zever. Het zou het laatste jaar zijn dat ze over dat stukje Gent kunnen beschikken, en ik ben nu al half overstuur. Maar eerst dus nog een zomer genieten van die plek.

Je kan over Gent en zijn bestuurders vanalles zeggen. Vooral veel goede dingen, en een paar mindere. Maar één van hun beste ideeën ever was wel: jaja, ge moogt een beetje prutsen met die lap grond tot we er min of meer uit zijn wat er mee moet gebeuren. Ik was erbij toen dat spel twee jaar geleden open ging, en ik was meteen totaal verkocht. Het is Gent op zijn best. Het is doe uw ding. Het is zet u erbij. Het is kleurig en geïmproviseerd en speels en fris en net lelijk genoeg om geen pretpark te worden. Ik ben er waarlijk stapelzot van. Ik ben er alleen gaan zitten, op het strand met een boek. Of met vrienden gaan boemelen. Film gaan zien (Jommeke en de Schat van de Zeerover, een aanrader!). Snuisteren, eten, feesten, lachen, zeveren, dagdromen. Het is mijn favoriete stek in de stad. Ik kan op die prachtige fietsbrug staan gapen tot ik bijna sta te janken van gelukzaligheid. Het blauw kot is het leukste café van de stad en de bediening is van de vriendelijkste.

Soms zeg ik half lachend dat ik van hier naar daar wil verhuizen eens de flats er komen. Er is daar ruimte en licht en dat water geeft zuurstof en uitzicht. Maar hoe langer hoe meer denk ik dat het daar te glad gaat worden, en dat het voor een ander soort volk wordt gebouwd. En dat alles waar daar zo hard aan gewerkt is verloren zal gaan in het beton van de projectontwikkelaars.

Maar eer het zo ver is, is het nog van mij. Ik ga daar tot eind september zo hard van genieten dat het geen naam heeft. Met dank aan alle medewerkers en mijn stadsgenoten.

This entry was posted in Gent and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

