Couchsurfer

Jaren geleden maakte ik een profiel aan op Couchsurfer.org. Dat was niet erg realistisch, want op dat moment was het huis een totale puinhoop en niet echt een gezellige plek om gasten te ontvangen. Maar ik had in mijn hoofd gestoken dat ik geen B&B wou, maar wel de gasten, zo af en toe. Of dat ik me zou inschrijven voor huisruil. Dat laatste is er nog niet van gekomen omdat ik dit jaar nog een duwtje aan het huis moet geven, maar ondertussen heb ik toch mijn profiel weer geactiveerd.

En kijk, er stond zo goed als meteen iemand op de stoep. Ik veronderstel dat ik er behoorlijk wat eieren onder gelegd heb, onder die mens. Ik moet me inhouden om iemand niet te bemoederen en te overstelpen. Maar ik ben zo vreselijk trots op deze plek, en ik zou het afschuwelijk vinden als iemand hier zou vertrekken zonder aan werkelijk al zijn vrienden en familiemensen te vertellen dat Gent een wonderbaarlijke stad is.

Vrijdagavond sleepten we Herman mee naar een feestje van een vriendin die 40 werd. Het gezelschap van bierkennende vrienden brak al snel het ijs, en we hebben het daar tot halfvier in de morgen uitgezongen, zonder dat die mens zich ook maar een seconde heeft staan vervelen. Couchsurfers zijn waarschijnlijk al per definitie sociale mensen, maar ik was ook bijzonder fier op de vriendjes en vriendinnetjes die allemaal heel hard hun best deden om de wat onverwachte gast welkom te heten.

Herman had natuurlijk de pech dat hij op het koudste maartweekend in eeuwen op bezoek kwam. Maar het leek hem niet echt te deren. We legden zaterdag het obligate rondje afgelegd (kathedraal, stadshal, St-Michielshelling, Korenlei, Gravensteen …) en lieten hem dan los tot ‘s avonds. Als al die gasten zo goed meevallen, dan ga ik dat nog doen.

This entry was posted in Gent. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

