Waar kan je in Gent lekker vegetarisch eten?

Dat wordt me wel vaker gevraagd. Mijn antwoord is altijd dat dat hier in Gent simpel is. Zoek een goed restaurant naar keuze en bel hen een week vooraf om te vragen of ze het zien zitten. De echt goede restaurants zeggen “natuurlijk” op een toon van “wat voor een vraag is me dat nu? tuurlijk datte!” en maken vervolgens voor de veggie in kwestie een bord dat er net zo lekker uitziet als dat van de andere gasten. En dus niet pasta met groentjes (oh man, ik haat die mensen!) of een slaatje met geitenkaas.

Ik heb daar al een paar keer ontzettend veel geluk mee gehad. Le Duc, bijvoorbeeld, deed dat voortreffelijk. Bizar genoeg reed ook de Blauwe Zalm een foutloos parcours. Voor een visrestaurant is dat geen geringe prestatie (ze cateren overigens ook vegan). Gisteravond alweer bingo, dit keer bij Vintage. En een tijd geleden zelfs bij Marcus in het toch niet zo vreselijk veggie-minded West-Vlaanderen.

Vroeger ging ik zeer vaak uit eten. Echt uit eten, in restaurants. Met gesteven tafellinnen en mooie wijnglazen. Met eten dat ik thuis niet zou klaarmaken. Sinds mijn “bekering” is dat fel verminderd. Meestal zijn het nu eethuisjes, Italianen en Thaïs. Die hele vloot aan middenklasserestaurants laat ik aan me voorbij gaan omdat ze – een uitzondering links en rechts daar gelaten – niet verder komen dan tomaat mozzarella of toast champignon. En de echte vegetarisch eethuisjes zijn … eethuisjes. Gezellig (meestal, maar bon), goedkoop, lekker (vaak) … maar niet echt iets wat ik thuis niet kan maken.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik dat gedoe met streepjes en blokjes en zalfjes op je bord dat tegenwoordig zo in is in restaurants niet zo fantastisch vind. Ik hunker soms naar een tweede hap van een frisse combinatie, en ik vind dat gepeuter met eten soms een beetje erover. Maar ik neem het er graag bij als het zoals gisteravond allemaal bijzonder lekker was en ik voor het eerst in maanden nog eens het gevoel had dat ik echt serieus uit eten ging. Bovendien serveren ze er verrukkelijke wijnen, wat aanzienlijk bijdraagt tot de feestvreugde. Het mag al eens iets anders zijn dan de keuze tussen een glas witte of een glas rode huiswijn. Bravo voor de mensen van Vintage dus. En merci aan het gezelschap voor een wijze avond.

This entry was posted in Eten en Drinken, Gent and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

