Kapsels voor ballekeskoppen

Om de zoveel tijd moet het eens gebeuren zeker? ‘t Was alweer bijna een jaar geleden dat ik nog eens bij de kapper was geraakt en dat gras bleef maar recht naar beneden groeien en met al die grijze tuuten ertussen was het ook alweer geen zicht meer.

Elke keer als ik naar de kapper ga kom ik half-vrolijk terug naar buiten. Meestal zijn die mensen allemaal zo braaf en knippen ze een vrolijke carré. Dat is natuurlijk wel wat best bij mijn ballekeskop past, maar het blijft een tuttebellekopje. Idem met kleurtjes. Ik heb altijd al iets gehad met rood. Knalrood, zelfs. Maar nee, die meisjes stellen altijd glanzend chocoladebruin voor, of roodbruin in het beste geval. 
En elke keer weer ben ik content als ik buiten huppel, maar ook wel een beetje teleurgesteld dat ik weer niet heb durven doorzetten en er weer eens veel te braaf bij loop. Ik wil, zoals veel vrouwen denk ik, als een feniks uit de as verrijzen. Veel meer dan kleerwinkels wekken kappers de illusie op dat je iemand anders kan worden. Helaas, ook hier zijn dromen meestal bedrog en zakt de euforie weg van zodra de wind en de regen je pas gebrushte coupe om zeep helpen.
Die mevrouw van gisteren, die had dat duidelijk anders begrepen. Vastberaden me te geven wat in mijn ogen te lezen stond (Red mij van de onbarmhartig toeslaande midlifecrisis!) knipte ze de helft van mijn hoofd af en dompelde ze me onder in weliswaar donker maar toch behoorlijk rood rood. Zonder compassie.
Deze morgen stond ik voor de spiegel en dacht ik: volgende keer toch maar weer dat tuttebellekapseltje. ‘t Is mooi geknipt, en het past me op zich wel. Maar het is niet “ik”. Gelukkig groeit dat gras snel weer bij. 
This entry was posted in Gent, Tleven. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

