Van censuur doen, dat mag niet zeker?

Af en toe hé, ben ik die zagepieten moe. En maar zagen en klagen over hoe slecht het met de wereld gaat. Bij voorkeur vanuit hun villa in het groen. En dat het de fout is van de sossen. Of nee, van de kapitalisten. Of van die Vlaemschen, of juist van die niet-Vlaemschen. En elke keer opnieuw denk ik: er zitten over goei, en er zitten overal geengoei. Ja, ook bij de NV-A. Ja, ook bij de Groenen. ja, ook bij al die anderen.

Politiek, dat is een vreemd spelletje. Nu ik van de Vlaamse naar de stedelijke administratie ben verhuisd zit ik daar veel korter met mijn neus bovenop. Ik zou daar triestig of teleurgesteld van kunnen worden. Maar zie: dat gebeurt niet. Ik zie die schepenen natuurlijk ook wel voor eigen rekening rijden. Zij gaan voor hun programma, voor hun kiezers, voor hun invloedssfeer. Ze bewegen in kringen van mensen met belangen. Meestal kleine, maar soms hele grote. Ze moeten wellicht al eens iemand iets gunnen, en af en toe zullen ze waarschijnlijk iemand helemaal niets gunnen.

Maar waar die vuile zakkenvullers nu precies zitten, dat is me na een klein jaar nog steeds niet duidelijk. Het is tactiek voor gevorderden, dan is waar. Ik zou er zelf doodongelukkig van worden. En dan altijd weer die negatieve commentaar, mijn vel is daar gewoon niet dik genoeg voor. Ben je voor, dan is het iets. En ben je tegen, dan ook. En klagen en commentaar geven tot daar, maar mensen echt persoonlijk onderuit halen met vuilspuiterij over hun fysieke verschijning, hun integriteit, hun familie … mannekes toch. Je moet potverdikke een keiharde idealist zijn om dat vol te houden.

Ik weet het, ik heb het soms lastig met mensen met een andere mening dan de mijne. Ik snap dat soms niet zo goed. Maar bon, dat is niet zo erg. Als ze het netjes houden hou ik het bij wenkbrauwoptrekken. En denk ik bij mezelf: mens, dat moet moeite kosten om u elke dag opnieuw weer door de dag te slepen, met een wereldbeeld van 10.000 kilo en een paar karrenvrachten argwaan er achteraan. En dan krijg ik natuurlijk ook direct weer naar mijn voeten dat ik naïef ben, en een softie, en een vuil bakfietsstadsmiddenklassekind. Close enough.

In elk geval: voor mij graag één dag zaagvrij. En als ge zelf uw manieren niet houdt, op krantensites, op mijn facebookpagina, op de radio, …. dan zet ik u gewoon af. Nah!

This entry was posted in Tleven and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

