Budgetkwesties

Ik had voor het eerst in mijn leven een plan, zowaar. Een echt! Met behulp van EEBA heb ik een financiële planning op mijn gsm gezet. Ik weet niet of dat de beste budgetplanner ter wereld is, maar it worked for me. Je deelt je te besteden budget op in omslagen en ik had volgende groepen voorzien:

Boodschappen – Vervoer – Kleine uitgaven – Uitgaan – Uit eten – Geschenken – Wonen – Kledij

Het resultaat met nog twee dagen maand te gaan (enfin, eigenlijk 3)

Boodschappen: grandioos geslaagd, met nog meer dan 150 euro in kas. Veel minder eten weggegooid dankzij minimaal gevolgde planning. Wel vastgesteld: mijn voorraadkast begint te slinken. Maar dat is niet erg want dat was toch behoorlijk degoutant wat hier allemaal aan etenswaren in huis stond rond te slingeren.

Vervoer: idem. Ik had hier maar een klein budget voorzien (30 euro) omdat ik bijzonder weinig met de auto rij. Ik heb wel niet moeten tanken (Meneer J was zo vriendelijk) en dus heb ik alleen maar een taxi betaald dit weekend. De rest was tram (betaald door werkgever) en fiets. Als ik heel eerlijk ben zou het bedrag dus volledig op moeten zijn, maar ik zal er niet zwaar over gegaan zijn.

Kleine uitgaven: ook hier klein budget voorzien (30 euro) en daar ben ik gezakt (17 euro te weinig), maar eigenlijk ben ik daar wel trots op want dat is mijn grootste valkuil. Prutsen uit de krantenwinkel, tijdschriften die nooit gelezen raken, geen pen bij en er dus maar eentje kopen, …. ik heb dat niet slecht gedaan en ik heb ook ervaren hoe nonchalant ik daarmee normaal gezien omspring. Als ik daar niet op had gelet was dat makkelijk drie keer zoveel geweest.

Uitgaan: wij gaan veel weg, Meneer J en ik. Dat is een voordeel van het kinderloze leven, dat dat kan. Vooral dan omdat we dat allebei graag doen: beetje op café zitten lummelen, afspreken met vrienden…. Ik had er dus wal wat voor voorzien, maar zie nu: er is nog 5 euro over! Helaas ga ik daar nog op buizen, want morgenavond zijn we de hort op en met die 5 euro zal dat niet lukken. Naadloos daarbij aansluitend (I’m on a rollllll): er dreigt een deficiet op de volgende rubriek.

Uit eten: alweer zo’n voorrecht van een ongedwongen leven. Wij doen dat vaak, en op het onverwacht. Het budget voor deze maand staat vandaag 5 euro in het rood, maar tegen morgenavond vermoed ik nog eens 50 euro extra. Ik moet wel zeggen dat ik bij wijze van budgetbewaking deze maand meermaals heb gezegd: nee, ik ga koken. Ook hier dus: ik verdien misschien geen complimenten, maar toch ook geen pandoering.

Geschenken: auch! Overboord, totaal! Met een jarige Meneer J en twee jarige metekindjes was dat te verwachten natuurlijk. En ik ken mezelf: de regels overtreden onder het mom “maar het is niet voor mij, het is voor iemand anders”, daar ben ik altijd straf in geweest. Bijna 100 euro erover, mjah.

Wonen: Eén woord: Ikea! En dus dubbel zoveel uitgegeven als voorzien. Maar geen rampen want ik had niet veel voorzien.

Kledij: Ondanks de gescheurde jeansbroek (een geval van dikke billen) en de shoppingtrip maar een vriendin in Antwerpen: geslaagd. Maar dit weekend dus wel dringend op zoek naar een nieuwe jeans.

Eindbalans: vandaag staat er nog een kleine 40 euro open. Daar heb ik vandaag nog kosten mee (lunchvergadering buitenshuis) en morgen ga ik daar ook nog doorschieten (etentje en debatavond – met pintje). Donderdag moeten er nog wat kleine aankopen gebeuren. Ik gok op een totaal tekort van zo’n 50 euro. Ik zou daar eigenlijk heel blij mee zijn.

Ik heb een goede job en een dito inkomen, dus deze hele oefening is niet echt levensnoodzakelijk. Maar geld uitgeven is zo gemakkelijk, en soms vond ik wat decadent worden. Dat is het voor sommige inkomens waarschijnlijk nog altijd. Zo’n budget-oefening roept vragen op. Is dat nu veel, wat ik heb uitgegeven? Is dat teveel of valt het wel mee? Waar kan ik beter zonder gierig te worden? Waar wordt het ronduit onnozel?

Ik ga hier zeker mee door, al was het maar om goed zicht te krijgen op waar ik nu eigenlijk echt loop te smossen. Ik hoop ook dat het wat extra spaarruimte oplevert. Er zijn nog zoveel plannen. Hier in huis staan nog wat werken op de agenda en moet er eindelijk eens een deftige tafel komen. Ik wil nog eens een deftige reis maken. En ik wil sparen om er ooit, over een paar jaar, eens een tijdje echt uit te zijn. Plannen, plannen, plannen ….

This entry was posted in Tleven and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

