Lucky Peach

Ik moet eens nadenken, maar ik dacht dat het begon bij Jonathan Safran Foer. Ik las eerst “Extremely Loud and Incredibly Close” met tranen en bijhorende tuiten als gevolg. Foer heeft van mij een vegetariër gemaakt met Eating Animals en de onvergetelijke passage:

“Whether we’re talking about fish species, pigs, or some other eaten animal, is such suffering the most important thing in the world? Obviously not. But that’s not the question. Is it more important that sushi, bacon, or chicken nuggets? That’s the question”



Foer opende een link naar Eggers, met het hartverscheurende “A Heartbreaking Work of Staggering Genius”, en zo ben ik bij zijn uitgeverij McSweeney’s beland. Waar ik als een blok gevallen ben voor zo ongeveer alles. Soms tot mijn grote frustratie. Ik had meneer J een abonnement van een jaar op T-shirts cadeau gedaan. We zijn nu twee jaar verder en er zijn al drie exemplaren aangekomen. De kwaliteit is ondermaats en het artwork is ook niet echt wat ik gehoopt had.

Wat wel een absolute blikvanger is, is het tijdschrift Lucky peach. Voor een veggie als ik totaal not done. In het laatste exemplaar – helemaal gewijd aan de Apocalyps- staan minstens drie recepten met hersenen. En de artikels dreunen maar aan, aan de  lopende kilometer. En ik ben niet zeker of ik nu niet wanhopig de hipster aan het uithangen ben, maar I like. Serieus. Die mensen doen mij lachen. Ze brengen levensvreugde en humor en plezier en leute in het algemeen. En ze vinden eten belangrijk en ze willen dat delen met iedereen. En dus blijf ik maar geabonneerd op een culinair tijdschrift waar ik nooit iets uit ga maken en wellicht ook nooit een volledig artikel uit ga lezen (ik dacht dat ik wat Engels “kost”, maar begot – dat taaltje gaat zo aan mij voorbij!). Want ik ken geen enkel boekske dat me zo hard doet lachen als Lucky Peach. 

Aanrader!






This entry was posted in Boeken en muziek en films enal, Eten en Drinken and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

