Valentijn – late editie

Ah ja, Meneer J en ik doen niet van Valentijn. Geen zin in. Onnozel. Belachelijk. Ik had wel de namiddag vrij genomen en die hebben we samen doorgebracht. En dat was geestig.

Twee tentoonstellingen gezien;:

In het Caermersklooster iets over het Lam Gods: super boeiend, vooral omdat dat schilderij in de loop van de jaren in stukken verzaagd, gekidnapt en rondgetjoold werd dat een aard had. Eigenlijk is het een mirakel dat er na bijna 800 jaar nog een schilderij is. En dat hangt dan hier, in mijn stad.
Ik ben er ooit maar een keertje naar gaan kijken. Eigenlijk is dat een schande. Ik zou daar elke dag een half uur voor moeten knielen. Uit pure adoratie. Want begot, is dat een schoon schilderij. En wat een verhaal, wat een geschiedenis. Gelukkig kan het ook van thuis uit dichtbij. En wel hier: http://closertovaneyck.kikirpa.be/. Serieus, daar kan je toch een paar weken mee bezig zijn.

En daarna naar het MIAT waar nog tot 10 maart een tentoonstelling loopt over de tegelindustrie in België. Voor iemand die ooit zijn eerste huis kocht omdat de gang zo onwaarschijnlijk briljant betegeld was, was dit een cadeautje. Zo onwaarschijnlijk schoon! Er is ook wat aandacht voor de sociale geschiedenis die met de bedrijfstak verbonden was. De hele dag chemicaliën inademen en sterven aan kwikvergiftigingen … gezellig. Maar ook: schoonheid, detail, elegantie. Ik was er helemaal weg van.

Fijne Valentijn dus, en meer moet dat niet zijn.

This entry was posted in Gent and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

