Merci Waterman!

Koortsvrij, zo goed als, eindelijk. Maar wel nog steeds gigantische koppijn en dus een beetje in twijfel over wat ik morgen ga doen. Vandaag in elk geval nog platte rust. Ik mis wel het verjaardagsfeestje van mijn jongste metekindje. Hij wordt twee deze week en hij broebelde er deze morgen aan de telefoon al behoorlijk vrolijk op los. Tv-kijken en dat opa al naar huis was. Grappig, zo’n baasje.

Stilaan begin ik er wel weer wat doen aan te zien. Ik merk altijd aan één ding dat het beter gaat: ik wil terug de keuken in. En ik wil in huis broddelen, en opruimen. Het vlot nog niet zo erg, maar de goesting begint weer terug te komen.
Ik leef hier al bijna zeven jaar constant in verbouwegem. Niets aan dit huis is nog wat het ooit was. Gestript, bekabeld, gesloopt, heropgebouwd: van schrijnwerk tot dakpan, van stopcontact tot tuinterras: alles is zo goed als nieuw. Het huis was door de vorige eigenaar al ontdaan van zowat alle originele elementen, dus kon ik ongestoord mijn gang gaan. Ik hou wel van kleur, en van originele vintage spullen, en van retrogerief. Alleen: zelf begin ik daar niet aan. Niet hier in huis. Zowat alles is gewoon wit, en zo zal het blijven. Ik hou van de rust die dat geeft. Voor een chaoot als ik is dat een kwestie van overleven. 
Stilaan begin ik te slagen in het opzet van jaren: minder, nog minder, nog veel minder. Niet dat ik hou van kaal of ongezellig, maar ik heb me een doel gesteld. Elke keer als ik ergens opruim (de zolder, de kelder, een kast, een lade…) probeer ik zo kritisch mogelijk naar mijn spullen te kijken. Dat resulteert in busladingen spullen voor de kringwinkel en soms ook wel eens voor het containerpark. Al probeer ik dat laatste te vermijden.
Ik voel me daar wel eens schuldig over. Heb ik echt 60 euro betaald voor dat paar schoenen dat ik effectief nooit gedragen heb? Of kan ik het wel maken om geschenkjes gewoon weg te doen? Yep, ik kan dat gewoon doen. Van alles wat hier al vertrokken is heb ik nog nooit iets gemist. Ik hou de dingen bij omdat ik ze nodig heb (en ook effectief gebruik), omdat ze een belangrijke sentimentele waarde hebben, of omdat ik ze echt heel mooi vindt. Daarnaast staan er nog een stuk of drie souvenierdozen op zolder. Eentje met oude liefdesbrieven (ah ja), eentje met kleine spullen die ik echt niet weg kan gooien, en een metekindjesdoos voor tekeningen en nieuwjaarsbrieven.
Nu ik stilaan aan inrichten kan denken is dat dubbel fijn. De dingen krijgen stilaan hun plekje, en dat maakt opruimen en een beetje aan kant houden een pak eenvoudiger. ‘t Is niet dat het hier altijd spic en span ligt (verre van zelfs, ik blijf een sloddervos), maar als ik over vijf minuten bezoek krijg dan is het enkel kwestie van dat paar rondslingerende sokken op zijn plek te krijgen en ik kan zonder affronten de voordeur opentrekken en de mensen binnenvragen. Het kan zijn dat dat belachelijk klinkt, maar mij geeft dat rust.
Over de gang gesproken: vrijdag kwam Waterman langs. Ik was al lang vergeten dat ik een afspraak had gemaakt en dus was het wel even schrikken toen die mens hier opeens aan de deur stond. De oude watermeter moest blijkbaar vervangen worden. Op zich een fijn plan, want de oude zag er zo uit:
en hing lelijk in de weg. De voordeur kon nooit helemaal open en hij hing daar ook maar wat te zweven want er was geen bevestigingspunt. Ik was een beetje bang dat ze net zoals bij de elektriciteitskast een jumbomodel zouden komen plaatsen (mensen die elektriciteitskasten ontwerpen wonen NIET in rijhuizen, zoveel is duidelijk) maar Waterman heeft dat keurig opgelost: de meter hangt nu in de kelder, en de gang ziet er zo uit:
Ik vraag binnenkort aan Buizenman om dat kraantje wat beter in de muur weg te werken. De gang wordt later dit jaar nog opnieuw gepleisterd en dan komt er een nieuw vloertje in te liggen. Dat zal nogal een beetje properder zijn, dat.
This entry was posted in In 9050, Wonen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

