Solliciteren

Al van eergisteravond zo voos als iet. Koorts, koppijn, keelpijn, spierpijn en oververmoeidheid. Niet de optimale staat om de wereld aan te kunnen. Best niet teveel FB-commentaren open klikken, en vooral niet op nieuwssites rondhangen. Wat zijn mensen toch soms gemeen tegen elkaar. Harde, harde wereld.

Ik las net iets over de ondoordachtheid waarmee mensen omgaan met sollicitanten en referenties. Ik heb ook met klootzakken en bitches from hell gewerkt (ik ben er vast bij momenten zelf ook één geweest). Maar het kan toch niet dat alles zijn wat je over mensen te zeggen hebt negatief is? Ze zijn toch haast nooit alleen maar dit of alleen maar dat?

Je kan maar hopen dat je relatie met je vorige werkgever niet zodanig naar de zak is dat je op je benen staat te trillen wanneer ze vragen of ze er referenties genomen mogen worden. Of dat die dan toch nog de manieren heeft om wat op de vlakte te blijven. Iemand afmaken op zoek naar een job, dat is toch behoorlijk walgelijk.

In een ver verleden heb ik ook nog gedacht dat ik op een personeelsdienst wou werken. Ik zou er mensen bijstaan in hun job, hen helpen groeien, samen met hen problemen en conflicten oplossen en desnoods in alle vriendschap de uitgang wijzen waar nodig. Ik prijs mezelf buitengewoon gelukkig dat ik uiteindelijk iets anders ben gaan doen. HR, zoals dat tegenwoordig om één of andere redenen moet heten, is een pisbak. En hun methodieken zijn op zijn zachtst gezegd discutabel.

Zelf ben ik een behoorlijk goede sollicitant. Als ik door de algemene selecties geraak, dan geraak ik meestal binnen. Ik kan nu eenmaal vrij vlot met mensen overweg, en ik kan goed vriendelijk, aardig en sociaal doen (doen, niet altijd zijn). Die HR-mensen vallen daarvoor. Ik ben daar niet rouwig om, maar ik vraag me soms af of ze niet systematisch de betere kandidaten laten vallen in het voordeel van vlotte praters en “gezellige” mensen met wie het klikt. En verder doet HR me voor altijd hieraan denken:

This entry was posted in Tleven, Werk and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

